Alegeri europene: reglementarea prin OUG este o soluție de moment, dar să fie una completă!

Comunicat de presă

Alegeri europene: reglementarea prin OUG este o soluție, dar trebuie să fie una completă!

Alegerile pentru Parlamentul European vor avea loc, în România, pe data de 26 mai. Cu mai puțin de patru luni până la ziua votării, cadrul legislativ este marcat de incertitudine, în așteptarea unei decizii a Curții Constituționale (mai multe detalii la caseta de la final). În acest context, Autoritatea Electorală Permanentă a propus în dezbatere publică un proiect de Ordonanță de Urgență care să pună în practică unele din prevederile blocate în procesul legislativ.

Deși considerăm că procedura care trebuie urmată pentru modificarea legii este prin Parlament, apreciem că, în general, proiectul de OUG pus în dezbatere publică este unul benefic, care va contribui la transparența și corectitudinea votării, în special prin prevederile referitoare la folosirea sistemului electronic de monitorizare a prezenței la vot, deja testat la alegerile precedente din 2016. Conform jurisprudenței Curții Constituționale, legile electorale pot fi modificate și cu mai puțin de un an înaintea alegerilor, atunci când schimbările nu afectează dreptul la vot, ci sunt menite să faciliteze procesul electoral.

Totuși, constatăm că proiectul de Ordonanță nu include câteva prevederi importante, de asemenea testate la scrutinele precedente, și care sunt prezente în legea aflată în control de constituționalitate. Unele dintre acestea au fost incluse ca recomandări și în rapoartele de monitorizare ale OSCE/ODIHR publicate în trecut, dar și în cele ale unor organizații naționale care au observat alegerile. De asemenea, acest context ne arată necesitatea elaborării unui Cod Electoral unitar, care să introducă reguli similare pentru toate tipurile de alegeri.

Principalele prevederi în discuție sunt:

  • Clarificarea și simplificarea procedurilor privind observarea alegerilor, inclusiv din perspectiva introducerii unei proceduri unice pentru toate tipurile de alegeri
  • Afirmarea dreptului cetățenilor de a semna mai multe liste de susținători, deschizând astfel competiția electorală.
  • Posibilitatea de a deschide mai multe secții de vot în străinătate, acolo unde sunt comunități de români, inclusiv la cererea acestora, potrivit reglementărilor de la alegerile parlamentare
  • Îmbunătățirea gestiunii listelor electorale, precum și a listelor de susținători și punerea în acord cu alte prevederi referitoare la Registrul Electoral

În acest sens, am transmis Autorității Electorale Permanente, în cadrul procedurilor de transparență decizională, observațiile din documentul anexat, care vin să corecteze problemele semnalate.

Rămâne încrezători că atât Autoritatea Electorală, cât și Guvernul României, vor ține cont de aceste observații și vor include în varianta finală a Ordonanței toate prevederile care vin să îmbunătățească transparența și corectitudinea alegerilor.

Vă stăm la dispoziție pentru orice clarificări.

Centrul pentru Inovare Publică – Ovidiu Voicu

Expert Forum – Septimius Pârvu

Mircea Kivu – sociolog

 


În ce constă incertitudinea legislativă?

Norma în vigoare care guvernează alegerile pentru Parlamentul European este Legea nr. 33/2007 (republicată) privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European. Aceasta nu a fost actualizată pentru a cuprinde prevederile care îmbunătățesc transparența și corectitudinea votării: sistemul electronic de monitorizare a prezenței la vot, înregistrarea video a operațiunilor din secțiile de vot, precizări privind folosirea Registrului Electoral și a corpului experților electorali, clarificarea și unificarea procedurilor de acreditare a observatorilor etc.

La data de 20 decembrie 2018, Parlamentul a adoptat Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea unor acte normative în materie electorală , prin care sunt modificate mai multe prevederi cu privire la alegerile europene și prezidențiale, inclusiv cele menționate mai sus.

La data de 17 ianuarie 2019, Președintele a sesizat Curtea Constituțională a României cu privire la mai multe prevederi din proiectul de lege. CCR a anunțat că va dezbate sesizarea pe data de 6 martie 2019. În funcție de decizia Curții, se pot face două scenarii:

  • Dacă CCR respinge toate argumentele Președintelui, iar acesta nu are alte obiecții, atunci legea poate fi promulgată și va intra în vigoare în timp util pentru alegeri.
  • Dacă CCR acceptă cel puțin una din sesizări, atunci legea va reveni la Parlament pentru dezbatere. Ținând cont de timpul necesar publicării motivării (în medie, 3-4 săptămâni) și de cel necesar dezbaterii parlamentare (greu de estimat), urmată de promulgare, este incert dacă legea va intra în vigoare în timp util. Același scenariu se poate întâmpla dacă Președintele va solicita re-examinarea legii de către Parlament.

În funcție de decizia CCR și poziția Președintelui, noua lege poate intra în vigoare sau nu.


 

Referințe

Anexă – descărcați punctul de vedere transmis Autorității Electorale Centrale.

About Ovidiu Voicu 53 Articles
Ovidiu este membru fondator și director executiv al Centrului pentru Inovare Publică.