Ce am învățat din bugetare participativă la școală

Am început în acest an școlar să testăm o metodă nouă de educație civică: bugetarea participativă (BP) la școală. Lucrăm cu elevi entuziaști din cinci licee. Ca toată lumea, stăm acum în casă și comunicăm online. E un moment bun să privim în urmă și să vedem ce am învățat.

Începând cu septembrie 2019, Centrul pentru Inovare Publică (CIP) a început adaptarea și dezvoltarea procesului de Bugetare Participaivă la Școală în România (am explicat aici ce este BP la Școală). Am fost folosit modelul din SUA. Plecând de la acesta, CIP oferă cadrul conceptual, sprijin, ghidaj, informații, și un element neutru de referință pentru școlile implicate în program.

Lucrăm cu 5 clase din 5 licee din România. Scenariul gândit pentru început de echipa CIP implică doar o clasă împreună cu profesorul ei (care este dirigintele sau un alt profesor). CIP a  adaptat conceptele și metodele folosite în bugetare participativă, folosind modelele disponibile în alte țări. În particular pentru bugetarea participativă la școală,

La acest proces pilot de BP la Școală participă aproximativ 150 de elevi din clasele IX-XI. Fiecare din cele 5 clase implicate are la dispoziție un mic buget de 4.000 de lei. Scopul exercițiului este ca grupul de elevi să decidă, democratic, cum utilizează acest buget pentru unul sau mai multe proiecte educaționale dezvoltate pentru clasa lor.

Procesul de BP gândit de CIP a implicat și implică mai multe faze: planificarea procesului, colectarea ideilor, dezvoltarea ideilor de proiecte, votarea proiectelor și implementarea proiectelor declarate câștigătoare. Pandemia de Covid-19 ne-a întrerupt la faza finală, în care elevii vor vota proiectele câștigătoare.

Din păcate, suspendarea cursurilor ne-a făcut să readaptăm procesul și de aceea am rugat elevii din cele 5 licee să-și prezinte pe pagina grupului (privat) de Facebook Bugetare Participativă la Școală, printr-un scurt video (de maxim 2 minute) proiectele dezvoltate.

Experiența din faza de pilotare a idei de Bugetare Participativă la Școală ne-a arătat că metoda utilizată are un potențial ridicat să ajute elevii implicați în dezvoltarea abilităților de a lucra în echipe, de a găsi probleme la soluțiile identificate, de a conștientiza și de a fi mult mai atenți la rolul lor în liceul în care învață și în comunitatea în care trăiesc.

În articolele următoare, vom prezenta cele mai interesante idei de proiecte propuse de elevi.

(Photo by John Schnobrich on Unsplash)