Cum vrea PNL să (re)introducă turismul electoral la alegerile parlamentare

PNL propune ca orice cetățean să voteze în orice secție de vot la alegerile parlamentare, dar distribuția mandatelor rămâne la nivelul județului. Acest lucru crește riscul apariției turismului electoral.

La alegerile parlamentare, distribuția mandatelor se face mai întâi la nivelul circumscripției electorale, adică al județului. Doar în etapa a doua, voturile și mandatele rămase nefolosite se distribuie la nivel național. De aceea votul este legat de localitatea de domiciului. Posibilitatea să votezi oriunde, așa cum propune PNL, dă frâu liber turismului electoral. Iată explicația.

Cum se distribuie mandatele?

Județele sunt circumscripții electorale. În fiecare județ, sunt puse în joc mai multe mandate de deputați (minim 4) și senatori (minim 2). Partidele propun liste de candidați. Noi votăm aceste liste.

Se numără voturile la nivel național și se stabilește cine a trecut pragul electoral. Apoi, în prima etapă a distribuției, voturile sunt adunate la nivel de circumscripție. Se împarte numărul de voturi la numărul de mandate puse în joc, și fiecare partid primește, în acel județ, atâtea mandate, câte arată câtul acestei împărțiri. Restul de voturi și mandatele rămase nedistribuite merg în etapa a doua, distribuirea națională. Dar pe noi ne interesează prima etapă.

Un exemplu concret

Acesta este un exemplu fictiv, dar cu cifre apropiate de cele reale. Să luăm județele A și B, învecinate. În fiecare județ sunt puse în joc 4 mandate de deputat.

Partidul P estimează că în județul A vor veni la vot cam 120.000 de alegători, deci un mandat ar „costa” 30.000 de voturi. Organizația locală contează pe aproximativ 65.000 de voturi, adică două mandate aproape sigure și un rest de 5.000 de voturi.

În județul B, se estimează că doar 100.000 de alegători vor ieși la vot, deci ar trebui cam 33.000 pentru vot. Partidul P contează pe 60.000 de voturi, ceea ce i-ar aduce aproape două mandate sigure, și un rest mare, de 27.000 de voturi la redistribuire.

Baronul B e cam nemulțumit. Deși județul său dă atâtea voturi, va avea doar un deputat. Asta îi scade puterea de negociere internă. Și oricum, un mandat sigur la distribuirea județeană, face de obicei mai mult decât loteria distribuirii naționale. Și atunci Baronului B îi vine o idee.

Turismul electoral

Baronul B pune mâna pe telefon și îl sună pe Baronul A. „Dă-mi și mie vreo 3.000 de voturi, că oricum nu te afectează”. Zis și făcut: împreună, cei doi baroni transportă vreo 3.000 de alegători din județul A în județul B. Ei fac diferența între 1 și 2 mandate în județul B.

Totul ar fi perfect legal, în varianta de lege propusă de PNL. E greu? Nu prea, pentru un baron local. Merită efortul? Da, pentru un baron local.

Nu e ușor de spus dacă valoarea unui vot e mai mare în prima etapă decât în a doua. În fiecare etapă se calculează separat o normă de distribuire. Depinde de la județ la județ: un mandat „costă” mai puțin în unele județe decât la nivel național.

Dar avantajul baronului local e că știe exact că acela e mandatul lui. La redistribuirea națională, mandatul poate să ajungă oriunde. Sunt sigur că ați auzit de deputații UDMR de Giurgiu sau Tulcea. Baronul B vrea să aibă deputaul lui, pe care îl controlează el, cu care participă la negocierea cea mare pentru împărțirea prăzii. Iar propunerea PNL îi oferă exact acest lucru.

Dar care e alternativa?

Trebuie să cădem de acord și că este de dorit ca cetățenii să poată vota ușor. Avem însă două opțiuni mai bune. Una este să renunțăm la circumscripțiile județene și să avem un vot național. Dacă vi se pare prea complicat, trebuie să investim în metode de vot mai prietenoase pentru cei ce călătoresc, și să simplificăm înscrierea în Registrul electoral.

Votul anticipat, votul prin corespondență, sau votul electronic cu mașini de vot sunt metode ce se folosesc cu succes în întreaga lume pentru cei ce nu se află în localitatea de domiciliu în ziua votului. Pentru toate există literatură de specialitate, modele de analizat și adaptat, și multă experiență internațională. Trebuie doar voință politică. Iată, spre exemplu, argumente pentru votul anticipat.

Metode simple de înregistrare în Registrul Electoral sunt de asemenea necesare. În acest moment, înaintea fiecărei runde de alegeri, listele electorale permanente sunt construite plecând de la baza de date a Evidenței Populației. Nu există nicio metodă facilă prin care un cetățean să îi spună statului: „hei, anul ăsta centrul intereselor mele vitale este în orașul O. Înregistrează-mă să votez aici”. Aceasta ar rezolva problema pentru studenți sau cei detașați cu munca.

Nu am spus întâmplător „centrul intereselor vitale”. Este un concept introdus în legislația fiscală, ca să îți stabilești rezidența fiscală. În găsești în formularele ANAF. Adică atunci când vrea să îți ia banii, statul găsește metode; când trebuie să își faciliteze exercitarea unui drept, nu mai reușește.

About Ovidiu Voicu 73 Articles
Ovidiu este membru fondator și director executiv al Centrului pentru Inovare Publică.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.