Înscrie-te la Culture Hack! Scoate cultura din tipare!

Update 2: Culture Hack va avea loc pe 12 ianuarie 2018, în intervalul orar 17:00-19:00, la Muzeul Național al Literaturii Române (Str. Nicolae Crețulescu, nr. 8).

Update 1: Dragi participanți la Culture Hack, vă anunțăm că am decis să schimbăm data evenimentului. Pentru că zilele 14-16 decembrie sunt zile de doliu național, considerăm că este potrivit să ne întâlnim în prima jumătate a lunii ianuarie.

Pentru buna organizare și reorganizare a aspectelor administrative, vom putea confirma luni, noua dată a evenimentului.

Ne bazăm pe participarea voastră și așteptăm în continuare propuneri în formularul de înregistrare de mai jos.

Actualizăm informații pe pagina evenimentului: http://bit.ly/2j1BySw

Ce e Culture Hack și cum se desfășoară

Culture Hack e un eveniment dedicat operatorilor culturali, developerilor și designerilor, al cărui scop este crearea de proiecte digitale de promovare a conținutului cultural.

Culture Hack e un eveniment în 3 etape, care oferă spațiu și timp de lucru echipelor, pentru ca ideile să se transpună în coduri și codurile în interfețe prietenoase prin care putem accesa opere culturale.

Cele 3 etape ale proiectului sunt:

  • Pitching– 12 ianuarie 2018- operatorii culturali își prezintă ideile de proiecte; formarea echipelor care vor lucra la fiecare proiect; analiza datelor și stabilirea pașilor pentru dezvoltarea proiectelor;
  • Developing– 13 ianuarie 2018- 2 martie 2018- dezvoltarea proiectelor;
  • Awarding– 3 martie 2018- retușuri, prezentarea aplicațiilor și premierea celor mai bune 3 proiecte.

Mai jos găsiți informații detaliate despre:

 

Cine poate participa

La eveniment se pot înscrie reprezentanți ai instituțiilor publice, ai muzeelor, bibliotecilor, arhivelor, artiști independenți, reprezentanți ai galeriilor de artă, ai organizațiilor non-guvernamentale din domeniul culturii, programatori, indiferent de limbajele de programare pe care le folosesc, designeri grafici, webdesigneri.

Operatorii culturali trebuie să își asume că vor pune la dispoziție datele necesare dezvoltării proiectului înscris. Toți participanții trebuie să își asume că proiectele rezultate vor fi publicate sub o licență liberă.

Cum mă înscriu

Înscrierea se face prin completarea formularului de mai jos.

Unde are loc

Primul eveniment, de pe data de 15 decembrie, este găzduit de Muzeul Național al Literaturii Române (Str. Nicolae Crețulescu, nr. 8, București)

Premii

La finalul Culture Hack, 3 proiecte vor primi premii în valoare de 2500 Euro.

 

Proiecte înscrise

(în ordinea înscrierii. Actualizat: 6 decembrie 2017)

1. City Culture Guides

  • Vrem sa cream o aplicatie prin intermediul careia turistii sa poata gasi foarte usor ghizi care sa le arate obiectivele turistice si culturale din zona pe care o viziteaza. Avem nevoie de finantare pentru de dezvoltarea aplicatiei, parteneriate cu agentiile de turism si marketing-ul catre utilizatori.

Propus de: Bogdan Mândru / Mobile Media Synergies

 

2. Pașaport Cultural

  • O aplicatie foto care pune la dispozitie un efect de “stampila” pentru utilizatori. De fiecare data cand merg undeva (muzeu, teatru, biblioteca, actiuni de ecologizare etc) si aleg sa isi faca poze acolo, pot folosi stampila. Multimea stampilelor constituie un jurnal cultural al persoanei. Unii operatori culturali pot alege sa recompenseze un anume numar/ tip de stampile. (to be seen) Scopul aplicatiei este sa ajute la cresterea vizibilitatii comportamentului de consum cultural, in mediile sociale.

Propus de: Loredana Niculae / Agenda Culturală pentru Copii

 

3. Zestrea ascunsă

  • „Zestrea ascunsă” încearcă să scoată din arhive melodiile și poveștile adunate de-a lungul timpului de la cei care le-au cântat sau povestit și să le redea înapoi celor cărora le aparțin sau urmașilor acestora. Mi-am dorit să găsesc o metodă cît mai puțin intruzivă prin care cântecele și poveștile din arhive să se întoarcă înapoi în satele de unde au fost înregistrate, să fie ascultate de cei care le-au cântat sau povestit în tinerețea lor. Cutiuța prototip este o prima încercare de a reda o parte din patrimoniul imaterial înapoi prin intermediul tehnologiilor digitale, mascate de o interfață analogică. Doresc sa dezvolt acest prototip in asa fel incat sa il reproduc in cat mai multe exemplare personalizate.

Propus de: Liviu Pop / Institutul “Arhiva de Folclor a Academiei Romane” Cluj-Napoca

 

4. Pinacoteca UAUIM-Colecția Stephan Eleutheriades

  • O galerie virtuală a Pinacotecii UAUIM cu accent pe cele 61 tablouri ale lui Stephan Eleutheriades (1922-2017) născut în Mangalia de origine greacă, repatriat în perioada sistematizării Mangaliei, nostalgic la imaginea vechiului oraș continuă să picteze chiar și în Rio de Janeiro, ca manifest împotriva pierderii orașului istoric. Avem tablourile, citate ale autorului referitoare la diferite colțuri surprinse și chiar un interviu audio al pictorului.

Propus de: Claudia Popescu / Muzeul Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, București

 

5. EXPERIENCE ARTHUB

  • Pregătim o publicație cu magazin online și eventual o aplicație pentru telefon în jurul proiectului ARTHUB pentru a putea promova toate evenimentele și tipurile de proiecte care se desfășoară în jurul ARTHUB – inclusiv să vindem artă și obiecte personalizate prin intermediul unor lucrări de artă/design realizate de colegi de-ai noștri.

Propus de: Nona Șerbănescu / Asociația pentru Promovarea Artelor Contemporane

 

6. Catalogare online pentru Europeana

Propus de: Dan Matei / Institutul Național al Patrimoniului

 

7. NOVA Festival

  • Festival de Science and Tech in Arts cu line-up international care va conecta piata locala la abordarile din afara, artistii straini ar interactiona cu cei locali, ar crea instalatii impreuna, performanceuri mobile, focusate pe tehnologii cu sens, care potenteaza substanta spectacolului, nu o poleiesc.De asemenea ar invata limbaje noi, perspective noi in lumea artelor performative. Bucurestiul ar fi pe harta hotspoturilor culturale din nou.

Propus de: Ada Matei / POINT

 

8. Biblioteca Virtuală

  • Crearea unei biblioteci de carte scolara diponibila online.

Propus de: Marcela Dobre / Liceul Tehnologic Cazanesti

 

9. MyAntiquesMarket

  • Cautarea si gasirea galeriilor de arta si a magazinelor de antichitati, de o anumita specializare (categorie), fara a avea cunostinte de informatica, cu doar un minim de efort (apasarea unui buton). Peste 25.000 de websiteuri sunt indexate, cu locatia exacta, oferind colectionarilor si iubitorilor de frumos cea mai mare, completa si atractiva solutie, pentru a gasi dealerii preferati. Avantajele fata de platformele similare – www.google.com/maps/, www.antiquetrail.com/, globalgalleryguide.saatchigallery.com/ , si multe altele, sunt multiple – nu trebuie sa stapanesti limbi straine, (de fapt nu trebuie sa scrii nimic – apasarea unui buton iti arata intr-o secunda 2.600 de anticariate cu carti vechi sau 10.000 de galerii de pictura, din Tokyo pana in San Francisco), harta este intuitiva, practica si utila (printr-un zoom pe harta poti izola o regiune sau un oras). Pentru eventuale explicatii, va stau la dispozitie.

Propus de: Florin Valentin Marin / MyAntiquesMarket

 

10. The Fiction of Reality

  • Expoziție de artă contemporană în noul spațiu virtual “Arrhythmicity”, dezvoltat de dalpofzs (www.dalpofzs.com). “Arrhythmicity” este gândit, în primul rând, ca un spațiu expozițional online accesibil cu ajutorul ochelarilor de realitate virtuală pentru smartphone, însă vizitarea expozițiilor este posibilă de pe smartphone, iphone, tabletă, ipad, laptop sau desktop chiar și în lipsa ochelarilor VR. Proiectul este construit folosind platforma A-Frame (aframe.io), și moștenește cerințele tehnice ale acesteia. Prima expoziție deschisă în Arrhythmicity poate fi vizitată la adresa www.arr.dalpofzs.com începând din decembrie 2017. Pentru realizarea următoarei expoziții suntem interesați să colaborăm cu unul sau doi tineri artiști dornici să experimenteze cu posibilitățile spațiului nostru virtual pe tema “ficțiunea realității”. Eventualul interes al unui operator cultural ar deschide, de asemenea, posibilitatea expunerii proiectului într-un spațiu expozițional tradițional (caz în care colaborarea unei persoane cu expertiză tehnică adecvată va fi necesară). Beneficiarii proiectului vor fi toți cei interesați de arta contemporană, în măsura în care au acces la internet și un dispozitiv care întrunește cerințele tehnice (aproape orice device care are instalată ultima versiune a unuia dintre browserele de internet: Safari, Chrome sau Firefox)

Propus de: Mihai Bacaran / dalpofzs

 

11. ArtChain

  • Solutie de contracte pentru artisti bazata pe tehnologia blockchain.

Propus de: Geo Scripcariu / Space Hub

 

12. Centenar Quest

  • Aplicația se adresează copiilor cu vârste peste opt ani si se înscrie în asa-numitul curent “edutainment”. Copiii pot afla informații despre Primul Război Mondial si Marea Unire prin intermediul acestei “mini-enciclopedii”. Ne propunem ca aplicatia să-i învețe interactiv pe elevi istoria locurilor si personalităților care au participat la realizarea Marii Uniri.

Propus de: Diana Stîrlea / Departamentul Identitate Națională – Ministerul Culturii si Identității Naționale

 

13. Black Sea Diaries – it’s your turn

  • Avem in curs de implementare un proiect documentar foto-video prin care spunem povestile oamenilor obisnuiti din zona extinsa a Marii Negre – Black Sea Diaries. Ne dorim sa aratam fata umana a regiunii; dincolo de conflicte oamenii impartasesc aceleasi bucurii, au aceleasi griji. Resursele au limitate filmarile la 2 personaje/tara, insa ne-am dori sa ajungem la mai multi oameni din regiune prin online, anume sa le cerem sa incarce short movies proprii cu raspunsurile la intrebarile – “de ce iti este cel mai frica?” si “care a fost cea mai frumoasa zi din viata ta?” pe o platforma in site. Cel mai apreciat film va primi un premiu. Avem nevoie de resurse pentru a construi aceasta platforma, urmand ca echipa BSD sa implementeze efectiv proiectul (call for short movies, aprobare, incarcare, evaluare, comunicare).

Propus de: Adelina Dabu / Funky Citizens – echipa Black Sea Diaries

 

14. SAM (Semantic Architectural Model)

  • Tot mai multe bunuri de patrimoniu sunt scanate 3D si stocate in spatiul virtual, insa vizualizarea, interogarea si editarea unor asemenea capturi de date nu este inca operationala. Nu avem, deocamdata, altceva decat un echivalent 3D al fotografiei. Si, tot asa cum pixelii unei imagini nu stiu ca reprezinta o anumita figura, nici norii de puncte ai unui releveu obtinut prin scanare nu furnizeaza informatie despre obiectul reprezentat, ci doar o stocheaza. Solutia, cel putin pentru monumentele de arhitectura, ar fi o aplicatie prin care sa putem mapa un model CAD simplificat, realizat de specialisti in prealabil, peste capturile de date 3D, in scopul convertirii lor in obiecte inteligente. O astfel de aplicatie ar fi utila in:
    1. restaurarea de arhitectura, prin furnizarea unui model 3D exact si totodata editabil
    2. evidenta patrimoniului, prin generarea de modele semantic inteligente, ce pot fi triate prin interogari specifice bazelor de date
    3. publicului consumator de cultura, care va “vizita” cu usurinta monumentele de arhitectura in mediul virtual – fiindca geometria acestora, odata procesata, va fi indeajuns de simpla pentru a putea fi afisata pe dispozitive mobile.

Propus de: Andreea Iosif

 

15. Povestea Marelui Război – România

  • Povestea Marelui Razboi prezentata infografic cronologic (prezentarea evenimentelor asa cum s-au intamplat in timp, permitând cititorilor sa analizeze relatia temporala dintre diferitele etape ale evenimentelor din Primul Razboi Mondial) cu elemente dinamice (in miscare). Scopul aplicatiei este prezentarea concisa si captivanta a desfasurarii Marelui Razboi pentru generatia “millennials” si nu numai (tinta aplicatiei), generatii pentru care timpul disponibil si tehnologia sunt elemente cheie in decizia de a urmari sau nu o poveste. De ce:
    • are mult mai multe sanse sa fie citit decat articolele (oamenii reactioneaza mai bine la informatia vizuala decat la text)
    • este o unealta de invatare usoara, placuta si aerisita, o imagine cu date prezentate intr-un mod compact si usor de inteles
    • o cale de a face cunoscuta marca (logo-ul departamentului poate fi pus in partea de jos a infograficului)

Propus de: Loredana Pricop / Departamentul Identitate Națională – Ministerul Culturii și Identitatii Naționale

 

16. QR Dolj Library – Bibliotecă virtuală pentru locațiile tranzitate din județul Dolj

  • Aplicație Android și IOS pentru căutarea și vizualizarea cărților digitizate/e-book existente în baza de date a Portalului Informațional al județului Dolj. Aplicația trebuie să conțină un modul simplu/eficient de căutare a cuvintelor conținute în titlu și/sau text. Persoanele interesate vor putea descărca, pe dispozitive mobile, din panouri publicitare aflate în locurile de tranzit (aeroport, gară, trenuri, puncte vamale), printr-o simplă scanare a codurilor QR relevante. Cărțile din literatura clasică vor avea acces liber, dar dacă se dorește descărcarea unui titlu actual, va trebui ca persoanele interesate să furnizeze un număr de card de bibliotecă. Ne propunem, până în 23 aprilie, Ziua Internațională a Cărții, să avem 50 de titluri disponibile pentru descărcare imediată: 25 cărți clasice și 25 titluri actuale, din diferite domenii.

Propus de: Mihaela Dudău / Biblioteca Județeană ”Alexandru și Aristia Aman”

 

17. Conservarea şi restaurarea patrimoniului mobil

  • Conservarea şi restaurarea patrimoniului cultural naţional

Propus de: Liliana Țolaș / Muzeul Civilizaţiei Dacice şi Romane

 

18. Grivita 53 – Primul teatru construit impreuna

  • Grivita 53 reprezinta initiativa de construire a primului teatru independent din Romania dupa 71 de ani. Campania de strangere de fonduri este demarata de la inceputul acestui an si dorim sa o ducem la urmatorul nivel, printr-un demers unic de strangere de fonduri in mediul online. Pe site-ul www.grivita53.ro la momentul actual exista o pagina pentru donatiile prin intermediul cardului, prin care oamenii pot dona de la caramizi pentru construirea teatrului, pana la scaune sau ferestre. Fiecare dintre aceste parti are un cost diferit.
  • Prin inscrierea in Culture Hack, ne dorim sa facem procesul de donatii online mai usor si interactiv. Scopul final este ca la momentul donarii unei anumite parti din teatru, utilizatorul sa poata vedea intreg teatru construit in 3D si sa isi aleaga ce parte doreste sa o doneze. La momentul respectiv, formularul pentru donatii si plata cu cardul sa apara in platforma.
  • Ulterior donatiei, acesta sa isi poata vedea in interiorul teatrului 3D, caramida, scaunul sau orice alta parte din teatru, cu numele pe el. La finalul campaniei de strangere de fonduri, in momentul in care se va construi teatrul, fiecare parte donata de o persoana, va avea numele in realitate pe ea pentru totdeauna!

Propus de: Andrei David / Grivița 53