
În 2015, Comisia Europeană a votat Decizia CE 1601/2015, pentru a răspunde crizei refugiaților cu care se confruntau Grecia și Italia. Fiecare stat a negociat relocarea unui anumit număr de refugiați, în intervalul septembrie 2015- septembrie 2017.
Deși inițial numărul total propus de Comisie a fost de 160.000, statele membre, împreună cu Norvegia, Lichtenstein și Elveția și-au asumat oficial relocarea intra-europeană a 47.905 de migranți.
La finalul celor 2 ani, din 47.905, doar 29.630 de refugiați au fost preluați de țările europene. Marea majoritate a statelor nu a reușit să atingă nici jumătate din cotele asumate. Norvegia și Liechtenstein sunt singurele care au atins și depășit cotele. România și-a respectat în procent de 33% angajamentul. Ungaria și Polonia nu au înregistrat nicio relocare.
% de atingere a cotei de relocare din Italia și Grecia între 2015-2017
*Danemarca și Regatul Unit nu au fost implicate în mecanisul de relocare Sursa datelor: Comisia Europeană, 28 septembrie 2017
Mecanismul este acum descris ca fiind un eșec și chiar în momentul propunerii a stârnit multe controverse.
Fiind o măsură de urgență, mecanismul are destule lacune și probabil că nicio aplicare mai discipinată a acestuia nu ar fi soluționat întru totul criza. Dar la doi ani de la implementare, acest sistem a reușit să genereze și o premieră negativă în istoria UE, fiind prima dată când două state membre au atacat în justiție o decizie a Comisiei Europene.
Cauzele eșecului sunt multe, dar lipsa voinței politice de a sprijini această măsura în fiecare dintre statele membre, pare să fie un element esențial. În contextul populismului politic crescut pe seama discursurilor xenofobe și incitatoare la ură față de străini, cele mai multe guverne naționale au ezitat să prioritizeze investițiile în infrastructura necesară relocării, chiar și statele cu tradiție în integrarea imigranților, precum Suedia.
În cazul României, nu doar infrastructura deficitară este cea care împiedică integarea refugiaților, cel puțin nu deocamdată. Cea mai mare problemă este lipsa unei viziuni clare asupra imigrației și a modului în care aceasta poate constitui o resursă. Pentru că în afară de provocările pe temen mediu ale integrării, imigrația poate deveni o oportunitate, mai ales în statele afectate de deficit în diverse sectoare ale pieței muncii, cum începe să devină România.
Stat membru | Număr de locuri asumate oficial[1] | Nr. persoane relocate din Italia | Nr. persoane relocate din Grecia |
Austria | 50 | 15 | 0 |
Belgia | 1530 | 299 | 698 |
Bulgaria | 1070 | 0 | 50 |
Croația | 316 | 18 | 60 |
Cipru | 205 | 47 | 96 |
Danemarca | 0 | 0 | 0 |
Estonia | 396 | 0 | 141 |
Finlanda | 2128 | 779 | 1196 |
Franța | 6940 | 377 | 4091 |
Germania | 13250 | 3641 | 4838 |
Irlanda | 1152 | 0 | 552 |
Letonia | 627 | 27 | 294 |
Lituania | 1160 | 27 | 355 |
Luxembourg | 545 | 159 | 271 |
Malta | 205 | 47 | 101 |
Olanda | 2825 | 807 | 1680 |
Polonia | 100 | 0 | 0 |
Portugalia | 3218 | 299 | 1197 |
Republica Cehă | 50 | 0 | 12 |
Regatul Unit al Marii Britanii | 0 | 0 | 0 |
România | 2182 | 45 | 683 |
Slovacia | 60 | 0 | 16 |
Slovenia | 579 | 45 | 172 |
Spania | 2500 | 190 | 1089 |
Suedia | 3777 | 802 | 1619 |
Ungaria | 0 | 0 | 0 |
Norvegia | 1500 | 816 | 693 |
Elveția | 1530 | 828 | 448 |
Liechtenstein | 10 | 0 | 10 |
Total | 47905 | 9268 | 20362 |
[1] *nr. de locuri asumat pentru relocare de fiecare stat în conformitate cu art. 5 (2) a Deciziei 2015/1601 a CE