Noi consultări publice privind organizarea ONG-urilor

Ministerul Justiției și Secretariatul General al Guvernului, separat și fără să vorbească unul cu altul, au organizat recent preconsultări pe marginea modificării O.G. 26/2000 cu privire la asociații și fundații. Am participat la ambele. Niciuna dintre cele două instituții nu a confirmat că ar fi primit punctele de vedere scrise și nici nu a publicat vreun sumar or rezultat al sesiunilor de (pre)consultare.

Secretariatul General al Guvernului a deschis, pe 17 mai, o sesiune de pre-consultare cu privire la oportunitatea modificării O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații. Anunțul nu include niciun fel de informații despre eventuale propuneri concrete ale Guvernului, ci doar un formular simplu, în care poți să sugerezi orice. Consultarea este, teoretic, deschisă până pe 15 iulie. Anunțul este imposibil de găsit pe pagina SGG, dacă nu ai linkul direct.

Nu e prima dată când SGG organizează o astfel de consultară. Un anunț similar a fost publicat în iulie 2020. Atunci, SGG a propus și o serie de teme de discuție. Am reacționat la acel moment cu un răspuns detaliat. Apoi, tăcere. SGG nici măcar nu a confirmat că a primit opinia, ce să mai vorbim de un răspuns la propunerile făcute. Nici nu a publicat vreodată vreo concluzie a preconsultării. Între timp, s-a schimbat premierul, s-a schimbat guvernul, poate au uitat.

Așa că și anul ăsta am trimis același punct de vedere. Am cerut o confirmare a înregistrării răspunsului. Nu am primit nimic, ceea ce nu mai surprinde.

În paralel, Ministerul Justiției a inițiat o preconsultare pe marginea aceluiași proiect de lege. Aceasta a circulat așa, în clandestinitate, prin Whatsapp și email, deci nu vă putem da un link la anunțul original. Propunerea MJ este una concretă: vrea să treacă Registrul Asociațiilor și Fundațiilor de la Ministerul Justiției la Registrul Comerțului (ONRC).

Forma aleasă de MJ a fost o dezbatere hibrid, fizic și online, pe data de 3 iunie. Am participat online. În sală, din partea organizatorilor, am numărat doi secretari de stat, trei consilieri, patru funcționari de la MJ și încă doi funcționari de la ONRC. Au fost în sală trei reprezentanți ai unor ONG-uri, iar online încă șapte. Tot online, au participat și doi funcționari de la SGG, dar nu au fost invitați și nici nu au simțit nevoia să vorbească despre preconsultarea „lor”.

Reprezentanții MJ au vorbit toți despre problema registrului. Sunt numeroase nemulțumiri legate de funcționarea acestuia: aplicația este învechită, datele nu sunt actualizate în registrul centralizat de către MJ și fiecare registru de la Judecătorii, și nu există interoperabilitate, adică e imposibil să obții date în mod automat, ceea ce duce inevitabil la plimbarea hârtiilor între instituții. MJ e de acord că există toate aceste probleme, și a găsit soluția perfectă: scapă de registru, pe care îl pasează la ONRC.

Alături de alți reprezentanți ai societății civile am pus și problema dezavantajelor soluțiilor: posibila pierdere a garanțiilor date de prezența unui judecător, creșterea costurile (pentru că ONRC este o afacere lucrativă pe seama clienților captivi plătitori de taxe), problemele de integritate și transparență ale ONRC. Găsiți aceste subiecte abordate și în documentul trimis la preconsultările anterioare. Nu în ultimul rând, am vorbit de nevoia de a reglementa în ansamblu subiectul, nu punctual registrul.

Reprezentanții MJ au precizat că pe ei îi interesează doar problema registrului, dar că dacă apar și ale subiecte în discuție, ei nu se vor opune, orice ar însemna asta. Apoi ne-au solicitat să le trimitem și în scris cele susținute. Am făcut desigur asta, că e același document. Nu am primit nici confirmarea că au primit documentul, nici vreun răspuns. Nici măcar o concluzie a dezbaterii.

Pe scurt, rămâne cum am stabilit.

About Ovidiu Voicu 102 Articles
Ovidiu este membru fondator și director executiv al Centrului pentru Inovare Publică.