Partide noi care ar putea să rateze alegerile locale

După cum precizam într-un articol anterior, data limită la care partidele politice trebuie să aibă personalitate juridică pentru a putea trimite către Biroul Electoral Central semnele electorale este 6 aprilie. Acest lucru înseamnă că multe din partidele cărora nu li s-a fixat un termen de judecată nu vor putea să se înscrie în cursa pentru primării și consilii locale. Această concluzie se bazează pe o tendință îngrijorătoare observate în cazul partidelor noi: durata medie a desfășurării procedurilor este de 118 zile (mai precis, de la depunerea actelor la Tribunalul București până la definitivarea deciziei prin neapelare); tergiversarea înscrierii noilor formațiuni în Registrul partidelor politice nu este întotdeaună justificată legal, deoarece termenul maxim de 30 de zile de la depunerea actelor până la primul termen a fost respectat în foarte puține cazuri.

Nu există certitudinea că aceste partide își propuneau participarea la alegerile locale, dar multe dintre ele au nume care indică un interes preponderent local sau județean. Întârzierea procedurilor anulează practic șansa lor de a participa la alegerile locale.

Dintre partidele care au depus actele în ultimele săptămâni, doar câteva au primit un termen care să le determine să fie optimiste cu privire la posibilitatea de a fi admise. Chiar și într-un scenariu ipotetic în care procedurile s-ar încheia în 62 de zile, perioada record în care Partidul M10 a fost încris în Registru, comitetele de inițiativă nu au foarte multe motive de a fi optimiste.

În cazul partidelor cu termen la începutul lunii martie, un eventual răspuns pozitiv al instanței ar fi urmat de o perioadă în care se poate face apel la decizia instanței. În cazul celor 14 partide înscrise în registru până acum, perioada medie a fost de 48 de zile până la definitivarea deciziei.

Asumând astfel cel mai optimist scenariu, în care cererile ar fi aprobate la primul termen, nu s-ar face apel la decizia Tribunalului și s-ar respecta un termen apropiat celui mediu de 48 de zile până la înscrierea noilor formațiuni în registru, doar puține partide care au depus recent actele s-ar putea concretiza în opțiuni electorale pentru alegerile locale.

În luna martie vor fi judecate cel puțin 18 dosare – unele partide se află la primul termen, în timp ce altele au ajuns la un al doilea termen (este cazul Partidului Democrat Creștin al Romilor din România, al Partidului Alternativei de Vest, al Partidului Național Civic, al Partidului Uniunii Pensionarilor și Oamenilor Săraci din Maramureș, al Partidului Nostru, al Partidului pentru Iași și al Partidului Noua Ordine Mondială a Stăpânului Alpha și Omega). Putem estima, pe baza statisticilor amintite anterior, că majoritatea acestora nu vor putea dobândi personalitate juridică până pe 6 aprilie.

Nume partid Următorul
termen
Estimare
optimistă
Estimare
probabilistă
Partidul Alternativei de Vest 23.03.2016 12.04.2016 10.05.2016
Partidul Mișcarea Social Liberală 02.03.2016 22.03.2016 19.04.2016
Partidul Național Civic 23.03.2016 12.04.2016 10.05.2016
Partidul Uniunii Pensionarilor și Oamenilor Săraci din Maramureș 09.03.2016 29.03.2016 26.04.2016
Partidul Nostru 28.03.2016 11.04.2016 09.05.2016
Partidul pentru Iași [a doua încercare] 07.03.2016 27.03.2016 24.04.2016
Partidul Dreptății, Demnității, Solidarității Naționale 02.02.2016 22.03.2016 19.04.2016
Partidul Colectiv 23.03.2016 12.04.2016 10.05.2016
Partidul Noua Ordine Mondială a Stăpânului Alpha și Omega 15.03.2016 04.04.2016 02.05.2016
Pentru Cluj 09.03.2016 29.03.2016 26.04.2016
Partidul Alternativa pentru Giurgiu 10.03.2016 30.03.2016 27.04.2016
Partidul Fapta 02.03.2016 22.03.2016 19.04.2016
Partidul Alianța Mureșenilor 02.03.2016 22.03.2016 19.04.2016
Partidul „Viitorul Țării Făgărașului” 22.03.2016 11.04.2016 09.05.2016
Partidul Alianța pentru Cernavodă 21.03.2016 10.04.2016 08.05.2016
Partidul Civic Alimpești 01.03.2016 21.03.2016 18.04.2016
Partidul Dacismului Autonom Conservator [a doua încercare] 09.03.2016 29.03.2016 26.04.2016
Partidul Civic Voluntar 11.03.2016 31.03.2016 28.04.2016
  • Estimare optimistă: bazată pe termenul record de 20 de zile
  • Estimare probabilistă: bazată pe termenul mediu de 48 de zile

Alte 2 partide au primit un termen în luna aprilie, astfel că neparticiparea lor la alegerile locale este o certitudine. Este vorba despre Partidul Alianța pentru Dezvoltarea Broșteniului (termen 14.04.2016) și despre Noul Partid Comunist Român (termen 04.04.2016). Dacă primul dintre acestea a depus actele la jumătatea lui februarie, comitetul de inițiativă al Noului Partid Comunist Român a avut de așteptat de pe 29 ianuarie 2016 fixarea unui termen.

Principala problemă este legată de faptul că în lege nu este prevăzută o dată limită pentru comunicarea deciziei odată ce un partid a fost admis de către Tribunalul București. Finalizarea procedurii se poate astfel tergiversa până la 85 de zile (cazul Partidului Puterii Umaniste (Social-Liberal) și al Partidului Ecologist Socialist Român. Reglementarea acestei lacune din legislație ar putea accelera procedura și ar rezolva astfel problemele care viciază spiritul noii legi a partidelor.

Mai mult, multe partide din tabelul anterior sunt partide locale, și anume: Partidul Civic Alimpești, Partidul Alternativa pentru Giurgiu, Partidul Alianța pentru Cernavodă, Pentru Cluj, Partidul pentru Iași, Partidul Alternativei de Vest (cu sediul în Arad), Partidul Fapta (Iași). Pe lista de așteptare mai sunt și alte partide locale pentru care participarea la alegerile din iunie este o loterie, datorită faptului că nu au primit încă termen: Partidul Mândri că suntem Arădeni (aflat la a doua încercare), Partidul Sebeșul Verde, Partidul Renașterii Azugene, Partidul Ialomițenilor, Partidul Uniunii pentru Ștefănești, Partidul Țării Făgărașului Tradițional, Uniunea Independentă pentru Sighișoara, Partidul Vâlcenilor. Ultimul dintre acestea se află la al doilea dosar, depunând actele pe 18 decembrie fără a i se fixa încă un termen.

Pentru a evita radierea la finalul acestui an, partidele locale care nu vor dobândi personalitate juridică până în aprilie 2016 vor trebui să depună liste complete în cel puțin o circumscripție pentru alegerile parlamentare. Faptul că multe dintre acestea sunt prevenite să participe la alegerile locale din cauza lacunelor operaționale ale procedurii de înscriere poate constitui o piedică importantă în dezvoltarea politicii locale.

(sursa foto)

About Adelin Dumitru 18 Articles
Adelin Dumitru a absolvit Facultatea de Științe Politice a Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative din București și urmează în prezent un masterat de Teorie și Analiză Politică. Adelin coordonează în prezent proiectul “Legea partidelor politice: bariere și oportunități”. Printre domeniile de cercetare preferate se numeră partidele politice, dreptatea distributivă, democrația deliberativă și teoria alegerii sociale.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.