Partidele politice refuză să publice bugetele

9 din 54 de partide au răspuns la o solicitare de informații de interes public. Doar 3 din cele 9 oferă informații despre bugete. Doar 1 din cele 3 partide a publicat lista donatorilor. Pentru a afla sursele financiare și bugetul partidelor parlamentare vom continua demersul nostru cu adresarea de reclamații administrative conducătorilor organizațiilor.

În luna iunie 2016, legea 544/2001 privind accesul la informații de interes public a fost modificată, adăugând în categoria instituțiilor care trebuie să ofere din oficiu și la cerere informații de interes public partidele politice, federațiile sportive și organizațiile neguvernamentale, care beneficiază de finanțare din bani publici.

Pe 28 septembrie, de ziua internațională a dreptului de a ști, Centrul pentru Inovare Publică a solicitat partidelor nou înființate care au participat la alegerile locale din mai 2016 copii de pe bugetele, bilanțurile contabile și sursele de finanțare pe care le-au avut în ultimul an. Aceleași documente le-au fost solicitate și partidelor parlamentare, însă solicitarea a vizat ultimii 4 ani de mandat. Informațiile fac parte din categoria celor pe care instituțiile sau autoritățile trebuie să le publice din oficiu, așa cum prevede legea 544/2001. 

Premisa de la care am pornit atunci când am solicitat informațiile a fost că, indiferent că administrează sau nu fonduri publice, partidele politice, prin legea de înființare, îndeplinesc o misiune publică, deci trebuie să fie transparente. De aceea nu ne-am limitat la solicitarea informațiilor doar de la partidele care au primit subvenții de la bugetul de stat, potrivit legii finanțării partidelor politice.

Acest articol ar fi trebuit să fie despre sumele pe care le gestionează partidele și despre susținătorii financiari ai participării politice, dar rezultatele inițiativei au deviat subiectul.

Ce am înțeles din acest exercițiu?

– Accesul la informații de interes public oferit de partide se oprește la adrese de e-mail nefuncționale;

– Partidele parlamentare nu iau în considerare legea accesului la informații de interes public, iar partidele noi, cu mici excepții, pică testul de transparență, refuzând să publice informații despre finanțare, dacă nu le obligă legea; Din cele 54 de partide cărora le-au fost trimise cereri de acces la informații de interes public, doar 9 partide noi au răspuns. Din 9, 3 partide au spus câți bani au și de unde, nominal sau sursele generale, așa cum prevede legea (donații, cotizații, ș.a.m.d.);

– Reprezentanții partidelor care au răspuns solicitării nu sunt familiarizați cu prevederile legii accesului la informații de interes public : oferirea gratuită a informației (*excepție poate să facă acoperirea costului de copiere) ; liberul acces al oricărei persoane la informațiile de interes public, indiferent de cetățenie, fără obligația legitimării;

– Veniturile partidelor noi diferă considerabil: de la 4.483, 63 lei, Alianța pentru Domnești, până la 115.653, 62 lei, PACT.

 

Ce sume au rulat partidele care au răspuns solicitării de acces la informații, în ordinea primirii răspunsurilor?

Partid Venituri (lei) Cheltuieli (lei)
Partidul Oamenilor Liberi 28.836, 79 28.725, 28
Alianța pentru Domnești 4.483, 63 4.128, 31
PACT 115.653, 62 109.510, 27

1. Partidul Oamenilor Liberi, 28.09.2016

POL ne-a transmis Raportul detaliat al veniturilor și cheltuielilor electorale, de unde rezultă că partidul a colectat contribuții de la candidați în valoare de 7.200 de lei, cărora li s-au adăugat 21.636,79 lei colectați în afara perioadei electorale. De asemenea, POL a trimis un document defalcat al cheltuielilor pe durata campaniei, de unde rezultă că din totalul de 28.836, 79 lei au cheltuit 28.725,28 lei.

POL este singurul partid care a publicat lista donatorilor, pe care o găsiți aici: https://oameniliberi.com/donation-form/

Descarcă informația

2. Alianța pentru Domnești, 28.09.2016

Alianța pentru Domnești a încasat din cotizațiile membrilor, în perioada 1.10.2015- 30.06.2016, 4.483,63 lei, din care a cheltuit 4.128,31 lei.

Descarcă informația

3. PACT 10.10.1026

PACT a transmis balanța de verificare aferentă perioadei 01.09.2016-30-09.2016, de unde rezultă că partidul a colectat 115.653,62 lei, din Cotizații și taxe de înscriere-5.370 lei, din Contribuții ale membrilor și simpatizanților-52.720,02 lei, din donații-57.563,60 lei, din care au cheltuit 109.510,27 lei, de la înființare și până la sfârșitul lunii septembrie.

Descarcă informația

Ce au răspuns partidele care nu au oferit informațiile solicitate, în ordinea primirii răspunsurilor?

4. Partidul Republican din România 28.09.2016

Partidul Republican din România nu e partid parlamentar, ceea ce înseamnă că nu beneficiază de finanțare publică.

Vezi răspuns 

5. Partidul Prodemo 28.09.2016

Apreciem interesul dumneavoastră de afla cât mai multe informații despre partidele politice din România dar cu părere de rău vă informăm că sunteți în eroare iar atitudinea evidențiată de cererea dumneavoastră nu este cea potrivită unei astfel de cereri.

Informațiile solicitate le puteți găsi la instituțiile publice abilitate – Tribunalul București, Ministerul de finanțe și Autoritatea Electorală Permanentă.

Revenind la prevederile legii 544/2001, vă rugăm să observați că partidele politice nu se supun acestor prevederi după cum precizează și articolul nr 2 ale aceleași legi.

Vezi răspuns 

6. Partidul Ecologist Român 29.09.2016

A trimis o copie a art. 2 din legea 544/2001.

Vezi răspuns 

7. Partidul Socialist Român 12.10.2016

Cu toată plăcerea vă punem la dispoziție datele pe care le solicitați, dar pentru efectuarea operațiunilor contabile vă rugăm să depuneți în contul partidului suma de 5.000 lei necesară pentru salarizarea unui specialist calificat în domeniu (economist) care să vă poată da toate datele referitoare la „sursele financiare”, la „buget” și la bilanțurile contabile” „de la înființarea partidului și până în prezent„ și să vi le comunice  într-unul din formatele precizate.

Vezi răspuns 

8. Partidul Forța Moldova 13.10.2016

Ne bucură interesul dvs. pentru partidul nostru! Totuși ar trebui să știți că atunci când formulați o astfel de solicitare trebuie să ne asigurați că este un demers făcut cu bună credință, de către un cetățean român serios! De aceea dorim și noi o copie a cărții dvs. de identitate pentru a ne convinge, măcar că existați ca persoană, adică sunteți un cetățean român, cu identitate precisă,  interesat de partidul nostru și care-și asumă cu seriozitate demersul!

Vezi răspuns 

9. Uniunea Populară Social Creștină 17.10.2016

Cu referire la cererea dvs. din 28. 09.2016, (și ca răspuns la aceasta), expediată pe e-mailul personal, și fără datele de contact și semnătura dvs., mă văd obligat, din respect pentru fiecare cetățean în parte, și din respect pentru democrație, să vă răspund e-mailului dvs., conform celor legale ce sunt în vigoare la acest moment : [citat art. 2 din L544/2001]

În concluzie, Partidul Uniunea Populară Social Creștină (UPSC), având în vedere cele scrise mai sus, NU INTRĂ SUB INCIDENȚA LEGII 544/2001, modificată prin legea 144/2016, însă, tot din respect vă informez că:

Partidul Uniunea Populară Social Creștină – UPSC-  nu a fost și nu este un partid parlamentar, și, conform legii privind finanțarea partidelor politice, NU a primit niciun ban de la bugetul de stat.

 Vezi răspuns 

 

Ce facem mai departe ?

Dacă în cazul partidelor nou înființate nu avem temei legal să le obligăm să publice sursele veniturilor și sumele, deoarece nu au primit subvenții, în situația partidelor parlamentare vom parcurge traseul legii 544 și vom adresa reclamații administrative reprezentanților PSD, PNL, UNPR, ALDE și PNȚCD.

Reclamațiile administrative sunt disponibile aicihttps://drive.google.com/drive/folders/0B-609uNVWeyQbjBuMHlUMFpFWmc?usp=sharing

Lista contactelor tuturor partidelor este disponibilă aicihttps://docs.google.com/spreadsheets/d/1NuyobPodi21WYP60Qbx4VA6PuVMDnRscCkZMze9iUfY/edit#gid=0 

Potrivit legi 544/2001, refuzul explicit sau tacit de furnizare a informației de interes public constituie abatere și atrage răspunderea disciplinară a celui vinovat. Împotriva acestui refuz se depune o reclamație adminitrativă, în 30 de zile de la luarea la cunoștință a refuzului.