Pilotarea Bugetării Participative la școală în ultimele etape de implementare

În noiembrie 2019, CIP a început pilotarea procesului de bugetare participativă (PB) la școală adaptat după modelul american la nevoile din cinci licee din România.

Procesul nostru de bugetare participativă a trecut prin trei etape: planificare procesului, colectarea ideilor și dezvoltarea proiectelor. În martie 2020 urma să aibă loc a patra etapă votarea proiectelor, dar pandemia COVID-19 nu a permis finalizarea procesului. Speranța noastră era ca anul școlar, 2020-2021 să permită desfășurarea procesului de votare prin întâlniri față în față cu toți elevii și profesorii participanți la proiect. După primele două săptămâni de la începutul noului an școlar, am ajuns la concluzia că etapa de votare nu va fi posibilă față în față în toate cele cinci licee pilot.

De aceea, acolo unde ni s-a permis am gândit un scenariu ”offline” cu întâlniri față în față prin respectarea condițiilor de siguranță epidemiologică pentru prevenirea îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2. Am gândit și un scenariu ”online” pentru liceele în care nu se pot respecta condițiile impuse de Ministerul Sănătății și de Ministerul Educației, mai ales cele de distanțare socială sau în liceele care își desfășoară activitatea didactică în scenariul ”hibrid” (galben).

Procesul de votare indiferent de modalitatea în care va avea loc ”offline” sau ”online”, va respecta câteva principii esențiale:

  • fiecare echipă își prezintă ideea de proiect printr-un video sau altă modalitate de prezentare în cadrul întâlnirii stabilite de comun acord;
  • fiecare echipă va avea la dispoziție maxim 10 minute pentru prezentarea proiectului;
  • după fiecare prezentare audiența poate adresa întrebări despre proiect;
  • la eveniment pot fi invitați să participe directorul școlii sau reprezentanți ai autorităților locale etc.;
  • la sfârșitul evenimentului este important ca moderatorul să reamintească când va avea loc votul și care va fi sistemul de votare;
  • pentru votul offline trebuie asigurat un spațiu în care se va desfășura și un spațiu (care poate fi același cu cel în care a avut loc votul) pentru numărarea voturilor;
  • urnele de vot pot fi, de exemplu, realizate din cutii vechi de carton sau dacă doriți pentru a o face transparentă, poate fi făcută din tuburi de plastic;
  • votul trebuie să fie ușor de înțeles, anonim, procesul transparent și echitabil;
  • un elev împreună cu un cadru didactic din școală pot fi responsabili pentru numărarea voturilor;
  • proiectele care primesc cele mai multe voturi sunt cele care vor primi finanțarea.

La începutul lunii noiembrie 2020, cinci sau mai multe proiecte educaționale vor primi finanțarea din partea Centrului pentru Inovare Publică. Proiectele câștigătoare vor fi implementate de echipele care le-au dezvoltat și care le-au prezentat. Echipele de proiect vor fi sprijinite pe parcursul perioadei de implementare de către facilitatorul procesului de bugetare participativă, respectiv profesorul coordonator din cele cinci licee.

Pentru ca BP să fie cu adevărat eficace, aceasta trebuie să fie un proces repetat, mai degrabă decât o singură dată, de exemplu un proiect pilot. Prin fiecare ciclu, procesul este redefinit și îmbunătățit pentru a servi cât mai bine scopului său și prin urmare, este un proces de învățare pe care dorim să-l repetăm în acest an școlar.

Photo by Parker Johnson on Unsplash