Prea multe vorbe, prea puține hârtii tăiate

Guvernul a lansat un program numit „mai simplu” sau „comisia de tăiat hârtii”, prin care își propune să elimine obligația cetățenilor de a duce documente justificative de la o instituție publică la alta. Nu e o idee nouă, ci mai vechea dorință ca instituțiile să comunice direct între ele. Până acum, guvernul nu a tăiat nicio hârtie. În schimb, a cerut cetățenilor să îi spună care sunt cele mai enervante documente, primele pe lista de tăiat.

Previzibil, pe primele locuri găsim „dovada plății amenzi”. Oricine a primit vreodată o amendă, de circulație sau de alt fel, știe că după ce o plătește, are obligația să trimită dovada hărții, pe hârtie, prin poștă, către „agentul constatator”. Altfel, e posibil ca amenda să fie considerată neplătită. Absurdul cerinței este evident.

Cu solicitudine, Guvernul a purces la rezolvare, prin Ministerul pentru Consultare Publică și Dialog Civic (MPCDC). După câteva săptămâni, reprezentanții Ministerului ne-au anunțat că au cercetat, au discutat cu Poliția și au aflat că:

În căutarea unei soluții pentru a elimina sarcina ce revine în prezent cetățeanului de a trimite dovada plății către unitatea de poliție care a aplicat amenda, ni s-a comunicat faptul că există un proiect de lege deja în Parlament ce ar putea rezolva această problemă: „Legea contului unic”. Prin acest mecanism propus, toate sumele ar fi plătite într-un singur cont iar în acest fel obligația de plată (rezultată din înregistrarea procesului verbal) ar fi stinsă în momentul înregistrării plății. (sursa: pagina de Facebook a MPDCD).

Concluzia seacă este că nu se poate, dar vina ar fi difuză, aparținând tuturor „unităților administrativ teritoriale”, dar nu Guvernului:

În prezent, sumele sunt făcute venit la unitatea care încasează respectiva amendă iar acest aspect coroborat cu lipsa de conectare a bazelor de date ale unităților administrativ teritoriale face ca sarcina birocratică să revină cetățeanului. Vom reveni cu detalii legate de stadiul documentării fiecărei posibile soluții.

Cu deosebit respect, aș dori să informez Guvernul că de putut, se poate, iar soluția este chiar la Guvern. Am aflat acest lucru tot de la Poliție, mai exact din formularul tipizat al procesului verbal de constatare a contravenției. În josul paginii, cu litere mărunte, zice așa:

Chitanța și copia procesului-verbal se transmit în termen de 15 zile de la comunicare unității din care face parte agentul constatator. Plata se poate efectua și prin instrumente de plată electronice în cadrul Ghișeului virtual de plăți, caz în care nu aveți obligația de a face dovada plății unității din care face parte agentul constatator. (vezi imaginea de la începutul articolului)

Cu alte cuvinte, dacă plătim prin portalul Ghiseul.ro, se poate! Logica ne spune că rezolvarea problemei este realizarea unor legături între Ghiseul.ro și alți procesatori de plăți, cum sunt băncile sau Poșta. Vorbim de un portal guvernamental, administrat de Agenția pentru Agenda Digitală a României. Aruncarea pisicii în curtea „unităților adminitrativ teritoriale” este doar o pasare a responsabilității.

În aceeași notă, să ne uităm puțin și la doleanța aflată pe primul loc, respectiv cazierul judiciar. Este și unul dintre exemplele date chiar de premierul Cioloș atunci când a anunțat programul. Din punct de vedere normativ, problema nu există: avem o lege a cazierului care spune că instituțiile publice se pot conecta direct la sistemul electronic al cazierului, ROCRIS, pentru a verifica situația petentului. Implementarea acestei legi cade, inevitabil, în sarcina Guvernului.

Spre exemplu, cei care doresc să înființeze un partid politic trebuie să arate că au dreptul de vot intact, aducând cazierul judiciar. Să trecem peste cerința de a-ți dovedi nevinovăția, care e o altă discuție importantă. Să zicem că acceptăm că trebuie să facem această dovadă. De ce nu se conectează Tribunalul București (instanța unde se înregistrează partidele) direct la ROCRIS? Am aflat la dezbaterea de ieri, chiar de la președinta Tribunalului, că judecătorii cu dragă inimă ar face-o, pentru că le-ar scuti timp și nervi, dacă s-ar putea tehnic, adică dacă Guvernul ar aloca resursele necesare pentru ca infrastructura Tribunalului să fie adusă în epoca modernă. Vorbim aici de instanța cea mai aglomerată din țară, aflată în centrul Capitalei și nu în vreun colț uitat de țară.

Până una alta, inițiativa „mai simplu” este un succes de comunicare. În scurt timp de la lansare, cetățenii au propus aproape 3.000 de hârtii ce ar trebui eliminate. Este un subiect de interes pentru cetățeni. Guvernul a arătat că este interesat, a punctat la capitolul imagine. Iar acum lucrează, analizează, dezbate și, după ne spune și site-ul oficial, nu a tăiat nicio hârtie. Acel „0” din imaginea de mai jos este chiar un „zero”, nu centrul țintei. Nu se poate: accentul cade pe impersonalul formulării. Nu știm cine nu poate. Dar încă mai așteptăm ca Guvernul să treacă de la vorbe, la fapte. Sper doar să nu așteptăm prea mult, că finalul mandatului e tot mai aproape.

mai simplu impact

About Ovidiu Voicu 110 Articles
Ovidiu este membru fondator și director executiv al Centrului pentru Inovare Publică.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.