? Proiecte culturale caută programatori

22 de proiecte culturale-digitale, înscrise și prezentate la prima întâlnire Culture Hack caută programatori.

Dacă ești programator, ai câteva ore libere și vrei să le investești într-un website sau o aplicație care să ne ajute să avem acces mai ușor la cărți, opere de artă, informații istorice, iată ce trebuie să faci:

? Citește mai jos descrierile proiectelor (click pe titlul fiecăruia, pentru mai multe detalii) și alege-l pe cel la care vrei să lucrezi;

? Dă-ne un mail pe scrie@inovarepublica.ro, până pe 15 februarie, pentru a te pune în contact cu inițiatorul și cu ceilalți membri ai echipei; puneți-vă de acord asupra pașilor și începeți să lucrați la proiect;

? Participă la hackathonul cultural de pe 3 martie, în intervalul 10:00-18:00, pentru finalizarea proiectelor.

 ? Câștigă unul dintre cele 3 premii împreună cu echipa (Vezi aici detalii).

Lista proiectelor:

1. Pașaport Cultural

2. Zestrea ascunsă

3. Pinacoteca UAUIM-Colecția Stephan Eleutheriades

4. Catalogare online pentru Europeana

5. MyAntiquesMarket

6. Centenar Quest

7. Black Sea Diaries – it’s your turn

8. Povestea Marelui Război – România

9. QR Dolj Library – Bibliotecă virtuală pentru locațiile tranzitate din județul Dolj

10. Grivița 53 – Primul teatru construit împreună

11. VizArt – Vizitator “la Artă”

12. Arhiva Mihai Pop

13. Evenimente muzeale. Platformă online pentru promovarea activităților muzeale din România

14. On-Stage / Off-stage

15. RomLit

16. The Fiction of Reality

17. Cultura în Realitate Virtuală

18. Tinder cultural

19. Dez(arhivatorul)

20. Poartă în Hartă

21. Călătorie culturală digitală online, pentru nevăzători

22. Dezvoltarea bazei de date Cronica Cercetărilor Arheologice din România

 

1. Pașaport Cultural

O aplicație foto care pune la dispoziție un efect de “ștampilă” pentru utilizatori. De fiecare dată când merg undeva (muzeu, teatru, biblioteca, acțiuni de ecologizare etc.) și aleg să își facă poze acolo, pot folosi ștampila. Mulțimea ștampilelor constituie un jurnal cultural al persoanei. Unii operatori culturali pot alege să recompenseze un anume număr/ tip de ștampile. (to be seen) Scopul aplicației este să ajute la creșterea vizibilității comportamentului de consum cultural, în mediile sociale.

Propus de: Loredana Niculae / Agenda Culturală pentru Copii

2. Zestrea ascunsă

„Zestrea ascunsă” încearcă să scoată din arhive melodiile și poveștile adunate de-a lungul timpului de la cei care le-au cântat sau povestit și să le redea înapoi celor cărora le aparțin sau urmașilor acestora. Mi-am dorit să găsesc o metodă cît mai puțin intruzivă prin care cântecele și poveștile din arhive să se întoarcă înapoi în satele de unde au fost înregistrate, să fie ascultate de cei care le-au cântat sau povestit în tinerețea lor. Cutiuța prototip este o prima încercare de a reda o parte din patrimoniul imaterial înapoi prin intermediul tehnologiilor digitale, mascate de o interfață analogică. Doresc sa dezvolt acest prototip în așa fel încât să îl reproduc în cât mai multe exemplare personalizate.

Propus de: Liviu Pop / Institutul “Arhiva de Folclor a Academiei Romane” Cluj-Napoca

3. Pinacoteca UAUIM-Colecția Stephan Eleutheriades

O galerie virtuală a Pinacotecii UAUIM cu accent pe cele 61 tablouri ale lui Stephan Eleutheriades (1922-2017) născut în Mangalia de origine greacă, repatriat în perioada sistematizării Mangaliei, nostalgic la imaginea vechiului oraș continuă să picteze chiar și în Rio de Janeiro, ca manifest împotriva pierderii orașului istoric. Avem tablourile, citate ale autorului referitoare la diferite colțuri surprinse și chiar un interviu audio al pictorului.

Propus de: Claudia Popescu / Muzeul Universității de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, București

4. Catalogare online pentru Europeana

Aplicație de catalogat online în format EDM [Europeana Data Model] resurse din Wikisource și Wikimedia Commons (pentru expunere în Europeana).

Propus de: Dan Matei / Institutul Național al Patrimoniului

5. MyAntiquesMarket

Căutarea și găsirea galeriilor de artă și a magazinelor de antichități, de o anumită specializare (categorie), fără a avea cunoștințe de informatică, cu doar un minim de efort (apăsarea unui buton). Peste 25.000 de websiteuri sunt indexate, cu locația exactă, oferind colecționarilor și iubitorilor de frumos cea mai mare, completă și atractivă soluție, pentru a găsi dealerii preferați. Avantajele față de platformele similare – www.google.com/maps/, www.antiquetrail.com/, globalgalleryguide.saatchigallery.com/, și multe altele, sunt multiple – nu trebuie să stăpânești limbi străine, (de fapt nu trebuie să scrii nimic – apăsarea unui buton îți arată într-o secunda 2.600 de anticariate cu cărți vechi sau 10.000 de galerii de pictură, din Tokyo până în San Francisco), harta este intuitivă, practică și utilî (printr-un zoom pe harta poți izola o regiune sau un orșs). 

Propus de: Florin Valentin Marin / MyAntiquesMarket

6. Centenar Quest

Aplicația se adresează copiilor cu vârste peste opt ani si se înscrie în asa-numitul curent “edutainment”. Copiii pot afla informații despre Primul Război Mondial si Marea Unire prin intermediul acestei “mini-enciclopedii”. Ne propunem ca aplicatia să-i învețe interactiv pe elevi istoria locurilor si personalităților care au participat la realizarea Marii Uniri.

Propus de: Diana Stîrlea / Departamentul Identitate Națională – Ministerul Culturii si Identității Naționale

7. Black Sea Diaries – it’s your turn

Avem în curs de implementare un proiect documentar foto-video prin care spunem poveștile oamenilor obișnuiți din zona extinsă a Mării Negre – Black Sea Diaries. Ne dorim să arătăm fața umană a regiunii; dincolo de conflicte, oamenii împărtășesc aceleași bucurii, au aceleași griji. Resursele au limitat filmările la 2 personaje/țara, însă ne-am dori să ajungem la mai mulți oameni din regiune prin online, anume să le cerem să încarce short movies proprii cu răspunsurile la întrebările – “de ce îți este cel mai frică?” și “care a fost cea mai frumoasă zi din viața ta?” pe o platformă în site. Cel mai apreciat film va primi un premiu. Avem nevoie de resurse pentru a construi această platformă, urmând ca echipa BSD să implementeze efectiv proiectul (call for short movies, aprobare, încarcare, evaluare, comunicare).

Propus de: Adelina Dabu / Funky Citizens – echipa Black Sea Diaries

8. Povestea Marelui Război – România

Povestea Marelui Razboi prezentată infografic cronologic (prezentarea evenimentelor așa cum s-au întâmplat în timp, permițând cititorilor să analizeze relația temporală dintre diferitele etape ale evenimentelor din Primul Razboi Mondial) cu elemente dinamice. Scopul aplicației este prezentarea concisă și captivantă a desfășurării Marelui Razboi pentru generația “millennials” și nu numai.

Propus de: Loredana Pricop / Departamentul Identitate Națională – Ministerul Culturii și Identitatii Naționale

9. QR Dolj Library – Bibliotecă virtuală pentru locațiile tranzitate din județul Dolj

Aplicație Android și IOS pentru căutarea și vizualizarea cărților digitizate/e-book existente în baza de date a Portalului Informațional al județului Dolj. Aplicația trebuie să conțină un modul simplu/eficient de căutare a cuvintelor conținute în titlu și/sau text. Persoanele interesate vor putea descărca, pe dispozitive mobile, din panouri publicitare aflate în locurile de tranzit (aeroport, gară, trenuri, puncte vamale), printr-o simplă scanare a codurilor QR relevante. Cărțile din literatura clasică vor avea acces liber, dar dacă se dorește descărcarea unui titlu actual, va trebui ca persoanele interesate să furnizeze un număr de card de bibliotecă. Ne propunem, până în 23 aprilie, Ziua Internațională a Cărții, să avem 50 de titluri disponibile pentru descărcare imediată: 25 cărți clasice și 25 titluri actuale, din diferite domenii.

Propus de: Mihaela Dudău / Biblioteca Județeană ”Alexandru și Aristia Aman”

10. Grivița 53 – Primul teatru construit împreună

Grivița 53 reprezintă inițiativa de construire a primului teatru independent din România după 71 de ani. Campania de strangere de fonduri este demarată de la începutul acestui an și dorim să o ducem la următorul nivel, printr-un demers unic de strângere de fonduri în mediul online. Pe site-ul www.grivita53.ro la momentul actual există o pagină pentru donațiile prin intermediul cardului, prin care oamenii pot dona de la cărămizi pentru construirea teatrului, până la scaune sau ferestre. Fiecare dintre aceste părți are un cost diferit.

Prin înscrierea la Culture Hack, ne dorim să facem procesul de donații online mai ușor și interactiv. Scopul este ca la momentul donării unei anumite părți din teatru, utilizatorul să poată vedea întreg teatru construit în 3D și să își aleagă ce parte dorește să o doneze. La momentul respectiv, formularul pentru donații și plata cu cardul să apară în platformă.

Ulterior donației, acesta să își poată vedea în interiorul teatrului 3D, cărămida, scaunul sau orice altă parte din teatru, cu numele pe el. La finalul campaniei de strângere de fonduri, în momentul în care se va construi teatrul, fiecare parte donată de o persoană, va avea numele în realitate pe ea pentru totdeauna!

Propus de: Andrei David / Grivița 53

 

11. VizArt – Vizitator “la Artă”

Aplicația își propune să centralizeze electronic evidența vizitatorilor Muzeului Județean de Artă ≪Centrul Artistic Baia Mare≫. Pentru fiecare vizitator, aplicația inregistrează tipul biletului cumpărat (deci și categoria de vârstă – tânăr, adult, pensionar), tipul de activitate (atelier sau vizită), rezident sau turist, român sau străin și permite înregistrarea unor date suplimentare în cazul în care vizitatorul dorește să le pună la dispoziție: vârsta exactă, de unde a aflat despre muzeu, date de contact etc. De asemenea vizitatorul ar putea alege limba în care să completeze – română, maghiară, engleză – aspect care ar facilita comunicarea și ar eficientiza procesul de înregistrare a datelor în special în cazul grupurilor de turiști străini (preponderent maghiari).

Avantajul dezvoltării unei asemenea aplicații ar fi completarea statisticilor pentru vizitatori în timp real și posibilitatea construirii unei baze de date electronice privind evidența vizitatorilor. În prezent această activitate se realizează cu ajutorul unui registru de vizitatori, iar datele înregistrate manual de persoana responsabilă de casierie sunt ulterior centralizate și trecute într-un document electronic.

Aplicația, instalată pe două tablete, ar putea fi utilizată direct de vizitatori la intrarea în muzeu sau datele ar putea fi introduse direct de către angajatul instituției. În timp, în aplicație s-ar putea adăuga întrebări suplimentare care să servească drept cercetări privind comportamentul consumatorilor de produs cultural-artistic muzeal. Exista aplicații similare de online ticketing (spre exemplu, free, open source https://www.attendize.com), însă muzeul nostru nu are nevoie de vânzare online a biletelor, ci doar de partea de evidență a vizitatorilor.

Propus de: Oana Enășel / Muzeul Județean de Artă “Centrul Artistic Baia Mare”

12. Arhiva Mihai Pop

  • Proiectul își propune să popularizeze și să valorifice moștenirea culturală a profesorului Mihai Pop, personalitate charismatică a secolului XX, care a influențat într-un mod subtil, dar pregnant, mai multe zone ale vieții culturale românești și internțtionale, conectând scena științifică locală cu piața internațională de idei. Arhiva „Mihai Pop” este vastă și necesită o înțelegere în unicitatea sa, iar întregul potențial al materialului documentar nu poate fi valorificat decât de o echipă interdisciplinară, formată din arhiviști, etnologi, antropologi și sociologi.
  • Această echipă va studia arhiva, va clasifica documentele, le va digitaliza, structura și organiza, imbogățind astfel fondul Mihai Pop găzduit de arhiva Muzeului Țăranului Roman. Fondul Mihai Pop reprezintă o contribuție majoră și unică pentru cercetătorii care vor să deslușească viața, opera și influența pe care Pop a avut-o asupra multiplelor domenii în care a fost activ.
  • Unul dintre pariurile acestui proiect este ca prin intermediul mediului digital și a unor abordări inovative să popularizeze activitatea acestei “personalități de nișă” și să-l aducă în prim plan pe acest Socrate modern, care poate constitui un model în această perioadă când societatea românească pare a-și fi pierdut busola.

Propus de: Rucsandra Pop / Asociația Academician Mihai Pop

13. Evenimente muzeale. Platformă online pentru promovarea activităților muzeale din România

Evenimente muzeale. Aplicație mobilă care să folosească informațiile din https://evenimentemuzeale.ro – Platformă online pentru promovarea activităților muzeale din România. Utilizatorii să aibă posibilitatea de a se abona la primirea de informații legate de activitățile muzeale care se desfășoară la un muzeu sau mai multe (loc desfășurare), să primească evenimentele muzeale din localitatea de interes sau din județ. Să aibă acces la un calendar cu activitățile viitoare. Să poate seta reminder. Să poată să vadă evenimentele din ziua respectivă. Implementare hartă google. (avem toate muzeele localizate )

Dorim realizarea unei aplicații care să se bazeze cât mai mult pe pagina web, care sa ofere selecții și reminder dar care să folosească cât mai mult pagina web optimizată pentru mobil. Platforma este pe worpress și folosește The Events Calendar Pro, Community Events, Filter Bar by Modern Tribe. Pentru a ușura colectarea de informații am contactat o serie de muzee care au acceptat să își urce direct evenimentele. Ne așteptăm ca majoritatea muzeelor să accepte să ajute. Dar avem nevoie să simplificăm cât mai mult acest proces:

  • Pentru obținerea adresei muzeelor, a programul de lucru, a locului de desfășurare, a organizatorilor avem nevoie de realizarea unei legături cu baza online http://ghidulmuzeelor.cimec.ro/ și maparea ei cu câmpurile corespondente din event calendar.
  • Realizarea unor câmpuri suplimentare (custom post), accesibile in interfața actuală de administrare a muzeelor in care sa poată urca fotografii de la vernisaj, fotografii panoramice/tur virtual, fotografii detaliate alea obiectelor expuse sau panourile expoziției.
  • De mare ajutor ar fi implementarea unei soluții prin care muzeele sa își importe și în contul de facebook evenimentele, acum ele sunt publicate automat doar pe pagina https://www.facebook.com/evenimentemuzeale sau invers, să se importe din contul lor de facebook events în pagina noastră. Pentru import din facebook, Modern tribe oferă o soluție, Event Aggregator, dar care nu este accesibilă în contul în care muzeele introduc evenimentele.
  • Optimizarea pentru mobil, foarte multe persoane folosesc mobilul inclusiv la introducerea/actualizarea unor evenimente nu doar la browsing
  • Aplicația se mișcă cam lent dar suntem in proces de mutare pe un server cu php 7, optimizat pentru wordpress

Propus de: Vasile Andrei / Institutul Național al Patrimoniului [fostul CIMEC]

14. On-Stage / Off-stage

Aplicație mobilă care centralizează toate spectacolele de teatru, operă, dans din București și/sau din țară și permite utilizatorului să primească oferte/recomandări personalizate (în funcție de tipul de spectacol preferat, de instituția de spectacole preferată), să cumpere bilete la spectacole, să ofere feedback/rating spectacolelor, să distribuie prietenilor programul spectacolului, să primească notificări despre spectacolele preferate și să vizualizeze imagini din backstage (foto sau video cu regizor, scenograf, actori).

  • Exemplu similar: Stagedoor app

Propus de: Cristina Nichimis

15. RomLit

Când am creat platforma www.romanianliteraturenow.com, scopul a fost de a promova literatura română în rândul cititorilor de limbă engleză. Vrem să ducem ideea mai departe și să facilităm accesul la informațiile despre literatura română prin crearea unei platforme, RomLit, în limba engleză. Vrem să dezvoltăm aplicația și să o promovăm în rândul editorilor, traducătorilor și cititorilor în limba engleză.

Propus de: Emanuela Ignatoiu-Sora / Romanian Literature Now

16. The Fiction of Reality

Expoziție de artă contemporană în noul spațiu virtual “Arrhythmicity”, dezvoltat de dalpofzs (www.dalpofzs.com). “Arrhythmicity” este gândit, în primul rând, ca un spațiu expozițional online accesibil cu ajutorul ochelarilor de realitate virtuală pentru smartphone, însă vizitarea expozițiilor este posibilă de pe smartphone, iphone, tabletă, ipad, laptop sau desktop chiar și în lipsa ochelarilor VR. Proiectul este construit folosind platforma A-Frame (aframe.io), și moștenește cerințele tehnice ale acesteia. Prima expoziție deschisă în Arrhythmicity poate fi vizitată la adresa www.arr.dalpofzs.com începând din decembrie 2017. Pentru realizarea următoarei expoziții suntem interesați să colaborăm cu unul sau doi tineri artiști dornici să experimenteze cu posibilitățile spațiului nostru virtual pe tema “ficțiunea realității”. Eventualul interes al unui operator cultural ar deschide, de asemenea, posibilitatea expunerii proiectului într-un spațiu expozițional tradițional (caz în care colaborarea unei persoane cu expertiză tehnică adecvată va fi necesară). Beneficiarii proiectului vor fi toți cei interesați de arta contemporană, în măsura în care au acces la internet și un dispozitiv care întrunește cerințele tehnice (aproape orice device care are instalată ultima versiune a unuia dintre browserele de internet: Safari, Chrome sau Firefox).

Propus de: Mihai Bacaran / dalpofzs

17. Cultura în Realitate Virtuală

Ideea constă într-o platformă unde utilizatorii pot efectua un tur virtual al unor muzee reale, asistați de un ghid. Pentru punerea în practică a ideii, este necesară indexarea unor zone/expoziții/galerii din cadrul unui muzeu pilot, ceea ce necesită o camera video 360 și un tur ghidat din partea muzeului. Produsul va putea fi folosit de către oricine, de la copii până la adulți (turul ar putea fi adaptat). Experiența în realitate virtuală ar reprezenta o mostră a muzeului, utilizatorii fiind încurajați să viziteze fizic instituțiile. Ca exemple similare, Google a catalogat un număr de muzee din străinătate, accesibile prin Google Street View.

Propus de: Paul Bricman / Solenoid Labs

18. Tinder cultural

O aplicație care, folosindu-se de locația utilizatorului, îl poate înștiința pe acesta de evenimente culturale din apropierea sa și în poate oferi informații succinte despre o serie de subiecte dependente de locație (cine a fost persoana după care a fost numită o stradă, ce reprezintă o statuie sau bust, istoria unei clădiri, etc.). Scurt și simplu – așa vom descrie acest proiect. Țintim publicul tânăr care își dorește să exploreze istoria și cultura într-un format de Social Media.

Propus de: Cristian Răzvan Negrea / Biochain Group

 

19. Dez(arhivatorul)

Arhiva de Imagine a Muzeului Țăranului Român propune maparea digitală a vieții sociale a unei imagini – de la ivire fotografică, arhivare, la folosirea acesteia în cadrul expunerii muzeale și până la „reciclarea” ei – sub forma unui aplicații interactive (joc) prin intermediul căreia vizitatorii să poată explora în mod diferit o parte importantă a colecțiilor noastre vizuale (fondurile de clișee pe sticlă datând din prima parte a sec. al XX-lea). Dorim ca aplicația să fie integrată în viitoarea expunere permanentă a Muzeului Țăranului Român, într-un spațiu expozițional dedicat în exclusivitate curatorierii Arhivei de Imagine.

Propus de: Iris Șerban / Muzeul Național al Țăranului Român – Arhiva de Imagine

20. Poartă în Hartă

  • O simulare virtuală 3D după planul de oraș al Oradei de secol 17.
  • Prin intermendiul ochelarilor 3 D, vizitatorii au posibilitatea să pătrundă într-o altă lume, reconstituită pe baza lucrării din muzeu.
  • Sunt necesare elemente de grafică și programare de tipul celor folosite în proiectarea unui joc video de scară redusă.
  • Totodată este nevoie și de documentare istorică cu privire la elementele de costum și arhitectură ale epocii.

Propus de: Ioana Zamfir / Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi

21. Călătorie culturală digitală online, pentru nevăzători

Platforma software / aplicație  care să susțină vizitarea virtuală a edificiilor culturale, muzee, monumente istorice, opere de artă etc. prin intermediul informațiilor descriptive amanunțite în format audio accesibile online. Prezentările audio vor fi structurate tematic și geografic astfel încât selectarea și explorarea acestora să poată fi facută cu ușurință de către utilizatorii cu deficiențe de vedere și nevăzători. O temă specială va fi Primul Razboi Mondial care va face o paralelă între edificiile culturale (muzeu, monument etc) și desfășurarea evenimentelor din Primul Razboi Mondial. Rezultatul va fi o călătorie în timp prin razboi susținută de elemente ce există și în ziua de astăzi.

22. Dezvoltarea bazei de date Cronica Cercetărilor Arheologice din România

Bază de date care înmagazinează rapoartele de cercetare arheologică (preventivă și sistematică) desfășurate în cursul unui an. În momentul actual pot fi accesate 5008 rapoarte începând cu anul 1994. Evidența este singura soluție de transparentizare a unei activități științifice, în ceea mai mare parte finanțată de statul român, fie prin fonduri alocate direct prin Ministerul Culturii, Ministerul Cercetării, consilii județene și locale, în cazul cercetărilor sistematice, fie indirect prin fonduri din bugetele lucrărilor de infrastructură (autostrăzi, rețele de utilități etc), în cazul cercetărilor preventive. De asemenea între finanțatori se regăsesc și persoane fizice sau juridice private care au obligația să asigure costurile pentru cercetarea preventivă în cazul lucrărilor de invetiție pe care organizează: locuințe, imobile etc. Nevoile de dezvoltare a bazei de date a Cercetăriloe Arheologice sunt: – să devină o publicație periodică redactată on-line o să permită o încărcare on-line a rapoartelor de cercetare direct de către echipa care a realizat cercetarea, prin conectare online prin intermediul unui cont o să aibă un formular nou pentru descrierea cercetării arheologice o să conțină un modul special de încărcare a datelor spațiale (coordonate geografice) în diverse formate și proiecții: longitudine-latitudine, Stereo70 etc pentru a permite afișarea în format cartografic în Serverul Cartografic pentru patrimoniu Cultural Național: http://map.cimec.ro o să conțină un modul de atașare de imagini o să permită exportul automat a anumitor categorii de date precum amplasarea administrativă a sitului arheologic, echipa de cercetare (persoane și instituții), tipul de cercetare și perioada, în baza de date a Repertoriului Arheologic Național (http://ran.cimec.ro) o să permită exportul datelor conținute în rapoarte editabile și configurabile care să contribuie la redactarea unui volum în format analog.

Propus de : Bogdan Șandric, Institutul Național al Patrimoniului CIMEC- Institutul de Memorie Culturală

***

Despre Culture Hack

Culture Hack e un eveniment dedicat operatorilor culturali, developerilor și designerilor, al cărui scop este crearea de proiecte digitale de promovare a conținutului cultural.

Culture Hack este organizat de Centrul pentru Inovare Publică, în parteneriat cu Open Government România, Ministerul Culturii și Identității Naționale și finanțat de Amabasada Regatului Țărilor de Jos. Partenerii media ai proiectului sunt Iqads și The Institute.