Azi, pe 28 septembrie sărbătorim Ziua Accesului la Informații, cunoscută mai ales ca Right to Know Day. Noi am sărbătorit-o cu Guvernul; și cum a picat într-o sâmbătă, am făcut sărbătorirea ieri, pe 27 septembrie.
În cadrul unui proiect cu finanțare europeană, Secretariatul General al Guvernului a invitat societatea civilă la o preconsultare pe marginea normelor de aplicare a legilor 544/2001 (privind accesul la informații de interes public) și 52/2003 (privind transparența decizională).
M-am înscris folosind formularul on-line și am primit, cu două zile înainte de eveniment, documentele supuse preconsultării: HG pentru amendarea normelor metodologice ale legii 544/2001, respectiv HG pentru introducere de norme pentru legea 52/2003. La fața locului, am primit și o propunere de Politică publică în domeniul guvernării deschise și transparente.
La prima lectură, propunerile de noi norme nu au sunat deloc bine. Pentru accesul la informații, unele dintre formulări introduc riscul de abuz și posibile restricționări ale dreptului la informare din motive administrative: că petentul nu ar avea interes (?!), că are rea-credință, că nu are identificată identiatea reală (?!), că nu face dovada de cercetător. Povestea cu reau-credință a furnizat instant subiect de enervare pe Facebook. Alături de acestea, sunt și prevederi binevenite, care clarifică procedurile, mai ales pentru responsabilii din instituții publice care nu le-au înțeles din lege. Poziția mea și a altor colegi oengiști a fost că cea mai bună soluție este să se renunțe la articolele cu probleme și să mergem înainte cu cele bine scrise.
În ce privește transparența decizională, legea în sine e destul de clară și nu credeam că e nevoie de norme. Dar se pare că există incoerențe în aplicare pentru că unii funcționari publici nu înțeleg exact, și atunci normele ar veni să expliciteze prevederile legii. Normele propuse, ca prim draft, sunt în general bune, dar mai sunt scăpări ce ar putea conduce la limitarea participării unor categorii de cetățeni la procesul decizional. Acestea se pot corecta.
Despre propunerea de politică publică nu sunt multe de spus. Să zicem, cu indulgență, că e draftul draftului. Există, s-a bifat indicatorul de proiect. Mergem mai departe.
Preconsultarea, în sine, a mers bine. A ajutat că din partea Guvernului au fost doar oameni din nivelul tehnic. Am înțeles și sursa propunerilor cu probleme: anterior, au fost consultări cu reprezentanți ai instituțiilor publice, care și-au spus și ei oful: cică îi hărțuiesc cetățenii cu solicitări de acces la informații publice. Și atunci soluția propusă de ei este să introducă noi motive de refuz, deși legea nu prevede așa ceva, că doar nu era să propună să crească transparența. Va fi mult de lucru cu oamenii ăștia din diverse instituții centrale și locale.
Important e că echipa SGG ne-a ascultat, a notat, a înțeles ce-am zis, chiar dacă nu au fost de acord cu toate punctele de vedere (totuși, încă mai avem acte normative pe care prima dată le citim în Monitorul Oficial, nu sunt sfinți la Guvern). La final, ne-am despărțit în bună înțelegere: noi trimitem în scris comentariile, ei fac o nouă versiune, care să medieze între propunerile administrației și cele ale societății civile, și continuăm consultarea.
Dacă vreți să participați, luați documentele din link-urile de mai sus și scrieți propunerile voastre la adresa de email: sipoca35@gov.ro.
Be the first to comment