Votarea proiectele câștigătoare în cadrul unui proces de bugetare participativă la școală: offline (față în față) sau online

Penultima etapă în cadrul unui proces de bugetare participativă la școală este votarea proiectelor câștigătoare. În cadrul primului proces de bugetare participativă inițiată de noi în cele cinci licee (în cursul anului școlar 2019-2020), această etapă a fost organizată offline (față în față) sau online, în funcție de scenariul în care funcționa fiecare dintre cele cinci licee pilot.

În momentul în care am gândit proiectul BPlașcoală nu am luat în calcul posibilitatea ca această etapă să se desfășoare și online. Pandemia de COVID-19 ne-a pus în situația în care am adaptat această etapă, astfel încât fiecare elevă și elev care a fost implicată sau implicat să poată vota. Am gândit un mecanism pentru votul online și unul pentru votul offline (adică votul față în față).  În cadrul fișei Votarea proiectelor câștigătoare care este un instrument de lucru pentru facilitator, am descris pașii și am oferit indicații  pentru a organiza procesul de votare online sau offline (față în față).

Așa după cum formulam în Ghidul de resurse și instrumente de lucru, fiecare școală / clasă poate alege felul de a vota. Recomandarea noastră este pentru votul tradițional (offline, față în față), după cum votează cetățenii cu drept de vot în cadrul scrutinelor obișnuite. Însă, după cum am menționat în situații particulare (pandemia datorată COVID-19) votul online poate fi o opțiune.

Participarea la etapa votării proiectelor câștigătoare este importantă deoarece:

  • Prin vot fiecare participant îți exprimă susținerea pentru un proiect sau pentru altul în mod corect, confidențial, anonim și printr-o procedură transparentă.
  • Prin vot fiecare participant alege proiectul care crede / simte că poate să producă (în intervalul de timp optim, cu resursele financiare și umane pe care le avem la dispoziție), schimbările pe care  și le dorește.
  •  Tot prin vot fiecare participant dă legitimitate proiectului ce va fi ales câștigător, dar și împuternicește echipa care l-a propus.
  • Și tot prin vot fiecare participant își asumă responsabilitățile care îl privește: să facă ceea ce depinde de el în relație cu obiectivele proiectului și cu rezultatele pe care le așteaptă.

Indiferent de mecanismul de vot pentru care un liceu optează, proiectul care primește finanțarea este cel care întrunește cele mai multe voturi valabil exprimate.

Fișa Votarea proiectelor câștigătoare, alături de fișa START însoțește Ghidul de resurse și instrumente de lucru dezvoltate de echipa de proiect în cadrul proiectului pilot, Bugetare Participativă la școală.

Dacă sunteți interesați să aflați mai multe despre BP la școală, vă rugăm să ne scrieți prin email (ncioleta.voicu@inovarepublica.ro) sau prin pagina proiectului de Facebook.

Photo by Parker Johnson on Unsplash

Glen Carrie on Unsplash