Observatorul dezinformării și excluderii are la bază un sistem complex de acțiuni care urmăresc formarea de competențe civice și sociale. Prin proiectul nostru exersăm gândirea critică, antrenăm o varietate de competențe transversale și specifice, dezvoltăm capacități de gestionare a diversității și de a crește coeziunea comunitară.

Proiectul pilot s-a derulat în contextul proliferării știrilor false și efectelor multiplicative ale dezinformării. Am folosit strategii instrucționale și de suport hibride pentru a furniza echipelor de elevi/eleve și facilitatorilor locali resursele necesare identificării situațiilor de excluziune bazate pe zvonuri (false).

Echipele au documentat diverse istorii de viață sub forma unor studii de caz, pornind de la zvonurile identificate în comunitate. Având la bază situații reale, au articulat opțiuni pentru un viitor în care să se regăsească persoanele sau grupuri de persoane aflate în diferite contexte de vulnerabilitate. De asemenea, elevii/elevele au organizat acțiuni de sensibilizare a colegilor și colegelor, a cadrelor didactice și a membrilor comunității locale.

Studiul de caz 1 Povestea 1 Studiul de caz 2 Povestea 2 Studiul de caz 3 Studiul de caz 4 Povestea 4 Studiul de caz 5 Povestea 5

Proiectul pilot a fost derulat în perioada 1 septembrie 2022 – 14 iunie 2023 și a fost susținut financiar de către Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România. Mai multe detalii poți găsi aici, în apelul pentru selecția de licee partenere sau în lista cu liceele selectate. De asemenea, poți accesa principalul material de învățare produs în proiect.

Te interesează mai multe detalii sau dacă dorești o experiență similară în liceul tău? Ne poți scrie la observator@inovarepublica.ro.

Știi situații în care persoane sau grupuri de persoane au fost obiectul știrilor false și au avut de suferit de pe urma informaților neadevărate sau zvonurilor? Ne poți oferi mai multe detalii?