Observatorul Dezinformării și Excluderii – primele resurse pentru elevi

Ne-am propus în cadrul proiectului să dezvoltăm resurse educaționale sub forma unor module pentru elevii de liceu. Accentul demersului  fiind pe prevenirea și combaterea știrilor false, a dezinformării, a discursului instigator la ură și a consecințelor acestuia.

Primul modul pe care le-am creat este cel dedicat Dezinformării și știrilor false. Ne-am propus să definim cadrul apariției și influenței pe care dezinformarea și știrile false o au asupra societății. În demersul nostru am pornit de la rețele de socializare care pot  fi o sursă de informații nefondate sau false. Tinerii din proiectul nostru ca și oricare tânăr, pentru a detecta informațiile care pot fi false, este necesar să aibă o minimă instruire în ceea ce privește dezinformarea, știrile false, zvonuri.

Considerăm că fără un minim „bagaj” de informații despre educație media  fiecare dintre noi devenim de cele mai multe ori „victime” a ceea ce vedem pe internet (rețele de socializare), la televizor, la radio, în presa scrisă. Încercăm să-i încurajăm pe tineri, să nu creadă tot ceea ce citesc, văd, fără „să verifice” conținutul, știrea, zvonul.

Fiecare sub capitol este însoțit de sarcini de lucru care pot fi rezolvate individul sau în grup. Fiecare sarcină de lucru este o modalitate de a încuraja tinerii să verifice, să caute informații despre afirmațiile care se găsesc în sarcinile de lucru. Mai mult, i-am încurajat pe tineri  să se pună în poziția celor care creează dezinformarea, oferindu-le astfel o vedere din interior asupra tacticilor și metodelor utilizate de „adevărații” agenți ai dezinformării.

Tinerii au fost încurajați să joace Bad News, joc ce a fost creat pentru a ajuta organizații, indivizi să învețe să facă față dezinformării. Jucătorilor li se arată un text scurt sau o imagine față de care pot să reacționeze în diferite feluri, scorul lor este măsurat în două feluri: „followers” și „credibilitate”. Dacă un jucător decide să devină un agent al dezinformării, jocul îl va „răsplăti” prin obținerea unei audiențe stabile („followers”) și a credibilității. Dintre resursele care au fost gândite pentru acest modul, jocul Bad News a fost cea mai captivantă resursă pentru tinerii din proiectul nostru, cea mai ușor de utilizat.

O parte importantă a primului modul este secțiunea dedicată zvonului. Zvonul, în cazul proiectului ODE, va avea un rol foarte important. În contextul proiectului noi am definit zvonul ca fiind o poveste sau o sugestie despre o persoană sau un eveniment real sau fictiv, care crește pe măsură ce se răspândește. În fiecare secțiune a modulului am inclus „sfaturi” practice despre cum putem ca indivizi să oprim răspândirea și distribuția știrilor, zvonurilor care pot fi false și care pot contribui la dezinformare.

Pentru că scopul proiectului nostru este de a identifica și neutraliza informațiile false și dezinformarea, dar și intervenții pentru combaterea efectelor nedorite, la sfârșitul primului modul a fost dezvoltat un „vocabular” social. „Vocabularul” cuprinde termeni ce vor fi folosiți de echipele implicate în proiect pentru identificarea poveștilor din comunitatea, situații particulare ale persoanelor dezavantajate (excluse, marginalizate) ca urmare a știrilor false, zvonurilor, miturilor.

——————

Proiectul este susținut financiar de Embassy of the Netherlands in Romania, căreia îi mulțumim pentru sprijin. This project is financially supported by Embassy of the Netherlands in Romania.