Ce este bugetarea participativă?

Bugetarea participativă (BP) este un proces democratic prin care membrii unei comunități decid cum va fi cheltuită o parte a bugetului public.

Comunitatea poate fi un cartier, o localitate, un județ, o regiune sau chiar o țară. De obicei, procesul funcționează mai bine în comunități mai mici sau cel puțin mai omogene, pentru că scade complexitatea deciziei. Primele încercări de BP au apărut în orașe America Latină, iar apoi s-au extins în Statele Unite și țări ale Uniunii Europene. În România, cel mai cunoscut exemplu este cel al orașului Cluj-Napoca, care alocă anual un procent (mic) din bugetul său unui proces de BP.

În cazul nostru, comunitatea este școala, iar membrii ei sunt elevii, părinții, profesorii și ceilalți angajați ai școlii. Bugetul pus în discuție este cel asigurat de Consiliul Local, referitor la cheltuielile curente și de dezvoltare (deci nu salariile profesorilor).

De ce bugetare participativă la școală?

Bugetare participativă este în același timp un excelent instrument de educație civică și o modalitate de a întări coeziunea unei comunități. Iată câteva dintre beneficiile imediate ale unui proces de BP:

  • Oferă elevilor (și nu numai lor) o experiență pozitivă de implicare civică
  • Întărește legăturile între elevi, profesori și administrație, îmbunătățind climatul educațional
  • Stabilizează competențe și abilități cheie pentru cetățenie democratică, precum: lucru în echipă, gândire critică, analiză, documentare, rezolvarea problemelor.
  • Introduce elemente de bază de educație economică, inclusiv înțelegerea și construirea unui buget simplu.
  • Conștientizează elevii asupra problemelor comunității.

Centrul pentru Inovare Publică și BP la Școală

Începând cu anul 2019, am adaptat conceptul BP la Școală în România în cinci licee din România. 150 de elevi din cinci clase au participat la proces pe baza unui scenariu gândit de echipa de proiect. Cu sprijinul facilitatorilor din licee au fost dezvoltate 43 de idei de proiecte. Dintre cele 43 de idei, 25 au fost dezvoltate în proiecte educaționale care vizau îmbunătățirea mediului din clasă, activități extra-școlare, cursuri de prim ajutor și dezvoltare personală, achiziționarea de echipamente și materiale didactice. La finalul proiectului pilot, 5 proiecte educaționale au fost finanțate fiecare cu câte 4.000 de lei.

Resurse pentru liceele care doresc să participe la procesul de BP la școală

Prima ediție a setului de instrumente al Bugetării Participative la școală / clasă este un rezultat al proiectului pilot și este structurat pe etape acoperind fiecare fază a derulării procesului de bugetare participativă la clasă – planificarea, colectarea ideilor, dezvoltarea ideilor, votarea ideilor și implementarea proiectelor câștigătoare.

Ghidul de resurse și instrumente de lucru este însoțit de un instrument de monitorizare a procesului (trusa START) util facilitatorului care derulează un proces de bugetare participativă și de un scenariu pentru desfășurarea etapei de votare a proiectelor câștigătoare.

Dacă sunteți interesați să aflați mai multe despre BP la școală, vă rugăm să ne scrieți prin email (scrie@inovarepublica.ro) sau prin pagina noastră de Facebook.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.