Apel pentru școli partenere

În această perioadă, Centrul pentru Inovare Publică selectează 5 școli (clase de liceu) pentru proiectul-pilot Bugetare participativă la școală. Apăsați pe acest text sau pe imaginea de mai jos pentru a citi anunțul. Puteți trimite propunerea până pe 30 septembrie 2019.

Ce este bugetarea participativă?

Bugetarea participativă (BP) este un proces democratic prin care membrii unei comunități decid cum va fi cheltuită o parte a bugetului public.

Comunitatea poate fi un cartier, o localitate, un județ, o regiune sau chiar o țară. De obicei, procesul funcționează mai bine în comunități mai mici sau cel puțin mai omogene, pentru că scade complexitatea deciziei. Primele încercări de BP au apărut în orașe America Latină, iar apoi s-au extins în Statele Unite și țări ale Uniunii Europene. În România, cel mai cunoscut exemplu este cel al orașului Cluj-Napoca, care alocă anual un procent (mic) din bugetul său unui proces de BP.

În cazul nostru, comunitatea este școala, iar membrii ei sunt elevii, părinții, profesorii și ceilalți angajați ai școlii. Bugetul pus în discuție este cel asigurat de Consiliul Local, referitor la cheltuielile curente și de dezvoltare (deci nu salariile profesorilor).

De ce bugetare participativă la școală?

Bugetare participativă este în același timp un excelent instrument de educație civică și o modalitate de a întări coeziunea unei comunități. Iată câteva dintre beneficiile imediate ale unui proces de BP:

  • Oferă elevilor (și nu numai lor) o experiență pozitivă de implicare civică
  • Întărește legăturile între elevi, profesori și administrație, îmbunătățind climatul educațional
  • Stabilizează competențe și abilități cheie pentru cetățenie democratică, precum: lucru în echipă, gândire critică, analiză, documentare, rezolvarea problemelor.
  • Introduce elemente de bază de educație economică, inclusiv înțelegerea și construirea unui buget simplu.
  • Conștientizează elevii asupra problemelor comunității.

Centrul pentru Inovare Publică și BP la Școală

Începând cu anul 2019, ne-am propus să adaptăm conceptul BP la Școală în România. Pentru început, căutăm câteva clase/școli pentru a dezvolta un proiect-pilot de bugetare participativă la clasă. Este un scenariu ceva mai simplu, care implică doar o clasă împreună cu profesorul ei (care poate fi dirigintele sau un alt profesor).

Pentru elevii și profesorul care participă la programul pilot, avantajele sunt experiența de învățare inedită și un mic buget pentru un proiect educațional al clasei lor. Documentul următor prezintă scenariul propus (click dacă nu apare în ecran):

[gview file=”http://www.inovarepublica.ro/wp-content/uploads/2019/05/PB-la-scoala-scenariu-clasa-aprilie-2019.pdf”]

Cum vă puteți implica?

Dacă sunteți interesați să participați la proiectul-pilot, vă rugăm să ne scrieți printr-un comentariu la acest articol, prin email (scrie@inovarepublica.ro) sau prin pagina noastră de Facebook.

Urmăriți în continuare pagina noastră pentru a afla mai multe despre dezvoltarea proiectului în etapele următoare.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.